طراحی وب سایت اگر زنان ایرانی از هوو نمی ترسیدند! - کوهپایه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که با راستگویی اش تو را به راستگویی بخواند و با اعمال نیک خود ، تو را بهبرترینِ اعمال برانگیزد . [امام علی علیه السلام]

اگر زنان ایرانی از هوو نمی ترسیدند!

ارسال‌کننده : محمد رضا آتشین صدف در : 90/11/22 4:23 عصر


 (بازخوانی نگاه انتقادی دین به تابوی چند همسری در جامعه ی ایرانی)
بر اساس دیدگاه‌های استاد شهید مطهری (ره)

چند همسری، عامل نجات تک همسری: تعجب می‏کنید اگر بگویم تعدد زوجات در مشرق اسلامی مهم‌ترین عامل نجات‏ تک همسری بود. بلی مجاز بودن تعدد زوجات بزرگترین عامل نجات تک‏‌همسری است. به این معنی که در شرایطی که موجبات تعدد زوجات پیدا می‌شود و عدد زنان نیازمند به ازدواج از مردان نیازمند به ازدواج فزونی می‌گیرد، اگر حق تأهل این عده زنان به رسمیت شناخته نشود و به مردانی که واجد شرایط اخلاقی و مالی و جسمی هستند اجازه چند همسری داده نشود رفیقه‏بازی و معشوقه‏گیری ریشه تک همسری واقعی را می‌خشکاند [ر.ک: بحث طلاق عاطفی که امروزه زیاد می شنویم. توضیح از وبخدا]. در مشرق اسلامی از طرفی تعدد زوجات مجاز بود، و از طرف دیگر این همه‏ مهیجات و محرکات اغوا کننده نبود، لهذا تک همسری واقعی بر اکثریت خانواده‏ها حکمفرما بود و کار معشوقه بازی مردان به آنجا نکشید که کم کم‏ برایش فلسفه بسازند و بگویند آفرینش مرد چند همسری است و تک همسری‏ برای مرد جزو ممتنعات و محالات جهان است.

ممکن است بپرسید، بنا به عقیده این دانشمندان [ویل‌دورانت، هانری دومنترلان و...] که از نظر قانون طبیعت، مرد را چند همسری می‌دانند و از نظر قانون اجتماع، تعدد زوجات را محکوم می‏کنند، تکلیف مرد در میان این دو قانون‏ چه می‌شود؟ تکلیف مرد در مکتب این آقایان واضح است. مرد باید قانونا تک همسر باشد و عملا چند همسر، یک زن شرعی و قانونی بیشتر نداشته باشد، اما معشوقه و رفیقه هر چه دلش می‌خواهد مانعی ندارد. به عقیده این آقایان‏ رفیقه‏گیری و معشوقه‌بازی حق طبیعی و مسلم و مشروع مرد است! و بسنده‏ کردن مرد در همه عمر به یک زن نوعی "نامردی" است.

چهره واقعی بحث 

گمان می‌کنم وقت آن رسیده است که خواننده محترم درک کند که مسئله‏ای‏ که از لحاظ چند همسری برای بشر مطرح بوده و هست چیست؟ مسئله این نیست‏ که آیا تک همسری بهتر است یا چند همسری؟ در این که تک همسری بهتر است‏ تردیدی نیست. تک همسری یعنی اختصاص خانوادگی، یعنی اینکه جسم و روح‏ هر یک از زوجین از آن یکدیگر باشد. بدیهی است که روح زندگی زناشوئی که‏ وحدت و یگانگی است در زوجیت اختصاصی بهتر و کاملتر پیدا می‌شود. آن دو راهی که بشر بر سر آن قرار گرفته این نیست که از میان تک همسری و چند همسری کدام یک را انتخاب کند.

مسئله‏ای که از این لحاظ برای بشر مطرح‏ است این است که به واسطه ضرورتهای اجتماعی، مخصوصا فزونی نسبی عده زنان‏ نیازمند به ازدواج بر مردان نیازمند تک همسری مطلق عملا در خطر افتاده است‏. تک همسری مطلق که شامل تمام خانواده‏ها بشود افسانه‏ای بیش نیست. یکی‏ از دو راه در پیش است: یا رسمیت یافتن تعدد زوجات و یا رواج معشوقه‏بازی. به عبارت دیگر یا چند همسر شدن معدودی از مردان متأهل که حتما از ده درصد تجاوز نخواهد کرد و سر و سامان یافتن و خانه و زندگی پیدا کردن زنان بی‌شوهر، و یا باز گذاشتن راه معشوقه بازی و چون در صورت دوم هر معشوقه‏ای می‌تواند با چندین‏ مرد ارتباط داشته باشد، اکثریت قریب به اتفاق مردان متأهل عملا چند همسر خواهند بود.

آری این است صورت صحیح طرح مسئله چند همسری. اما مبلغان شیوه‏های غربی‏ حاضر نیستند صورت صحیح مسئله را طرح کنند، حاضر نیستند حقیقت را آشکارا بگویند. آنها واقعا مدافع مترس بازی و معشوقه‏گیری هستند، زن‏ شرعی و قانونی را سر بار و مزاحم می‏دانند و یکیش را هم زیاد می‏دانند چه‏ رسد به دو زن و سه زن و چهار زن. لذت را در آزادی از قیود ازدواج‏ می‌شناسند، اما در گفته‏های خود برای ساده دلان چنین وانمود می‌کنند که ما مدافع تک همسری هستیم، با لحنی معصومانه می‌گویند ما طرفدار آنیم که مرد، تک همسر و با وفا باشد نه چند همسر و بی وفا![1]

 

[1] . استاد شهید مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام ص422- 424.


لینک های مرتبط

 1. دختران بى شوهر و بحران ناشى از محرومیت

2. آیا بعضی زنان مسلمان ایران کافرند!؟

3. آیا عدالت با همسران ممکن است؟

4. جامعه ایرانی و گوجه ارمنی!


 

 

 




کلمات کلیدی : استاد شهید مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، چند همسری، تک همسری، هوو