طراحی وب سایت چرا امام خمینی با تفکیک جنسیتی دانشگاه مخالفت کرد؟ - کوهپایه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بسیار یاد خداوند ـ عزّوجلّ ـ کند، خداوند، دوستش خواهد داشت، و هرکه بسیار یاد خدا کند، برایش دو برائت نامه نوشته خواهد شد : برائتی از دوزخ و برائتی از نفاق . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

چرا امام خمینی با تفکیک جنسیتی دانشگاه مخالفت کرد؟

ارسال‌کننده : محمد رضا آتشین صدف در : 90/5/20 4:21 عصر


-         حالا که اسم امام رو اوردی یه چیزی یادم اومد؛ این جوری که می‌گن امام با این طرح مخالفت کرده؟

گفت: امام (ره) با اصل طرح مخالفت کرده یا با یک شکل خاص از اجرای اون که مثلا اومده بودن یه دیوار وسط کلاس درست کرده بودند.

-         راستش نمی‌دونم من بهش فکر نکردم. تو اینترنت خوندم.

-         همین دیگه یه جمله رو یه نفر می‌گه بعد همه دیگه همون رو تکرار می‌کنن بدون این که درباره‌ش یه کم فکر کنند. خب اینو ولش کن. بیا فرض رو بذاریم رو حداکثرش. یعنی بگیم امام با اصل طرح مخالف بوده دیگه از این بالاتر؟

-         نه

-         خب آیا مخالفت امام مال شرایط زمانی اون دوره بوده یا نه یه چیز کلی و همیشگی بوده؟

-         منظورت چیه؟

-         یعنی اگر امام الان هم در قید حیات بودند، باز مخالفت می‌کردند یا احیانا موافقت؟ 

-         یعنی می‌گی اگه امام الان بود ممکن بود حرفش رو پس بگیره.

-         تو چرا این طوری به قضایا نگاه می‌کنی. این جوری که حرف می‌زنی می‌دونی یاد چی می‌افتم؟ می‌گن از یه مردی پرسیدن چند سالته؟ گفت: سی سال. بیست سال بعد ازش پرسیدن چند سالته؟ گفت: بیست سال. گفتن چطور ممکنه؟ گفت: حرف مرد یکیه. این البته ورژن مردونش بود. ورژن زنونه هم داره. می‌گن از یه خانم پرسیدن چند سالته؟ شوهرش گفت: یه سی سالی هست که بیست سالشه.

ما این قدر در گیر بحث شده بودیم یا به عبارتی جو گیر شده بودیم که هیچ کدوم نخندیدیم. گفت: ای حرومتون بشه. تا من باشم دیگه واستون جوک بگم... که همه خندیدیم.

گفت: ببین عزیز دل برادر! بعضی مسائل ثابتند، تغییر شرایط زمانی و مکانی در درستی یا نادرستی‌شون تاثیری نداره. مثلا عدالت خوبه این نه مال زمان خاصیه نه مکان خاصیه نه با تغییر شرایط زمانی و مکانی ممکنه عدالت بد بشه. ولی بعضی چیزا هست که تابع شرایط زمان و مکانه.

-         یه مثال از خود امام بزنم. برو یه نگاهی به روایات بنداز ببین چقدر روایت وجود داره درباره‌ی بدی شطرنج و ممنوع بودنش. روایاتی که مو رو به بدنت سیخ می‌کنن. فقهای قبل از امام هم طبق اون روایات می‌گفتند: حرامه. ولی زمان حضرت امام پرسیدند: آقا شطرنج الان دیگه وسیله‌ی قمار نیست. ورزش فکری شده برد و باخت هم توش نیست. امام فرمود اگه این جوریه حلاله.

-         اگه این طوری باشه که تو می‌گی که سنگ رو سنگ بند نمی‌شه. درباره‌ی هر حرف امام می‌شه یه علامت سوال گذاشت.

-         اولا که این طور نیست چون بعضی چیزا که امام فرموده مثل همون عدل خوبه است. حرف من اینه که آیا همه‌ی حرفای امام این جوریه؟ یه مثال دیگه بزنم. حضرت امام تو آخر وصیتنامه‌شون فرمودن که از بعضیا تو یه دوره‌ای تمجید کردم. ولی اونا ملاک نیست ملاک وضعیت فعلی اوناست. یعنی یه وقتی من گفتم فلانی خوبه. ولی باید دید الان چه وضعیتی داره؟

البته نمی‌خوام الان حکم صادر کنم و بگم حتما این موردی که داریم روش بحث می‌کنیم جزء موارد متغیره نه ثابت. نه می‌خوام بگم به عنوان یک احتمال مهم، تو محاسباتمون در نظر بگیریمش. حالا این که طرح تفکیک جنسیتی حقیقتا مصدق فرمایشات ثابت امامه یا متغیر و تابع شرایط زمان و مکانه، یه مسئله‌ی کارشناسیه. یه کسی که دیدگاه‌های امام رو به خوبی می‌دونه، خودش هم دین‌شناسه، جامعه و دنیا رو هم خوب می‌شناسه اون باید نظر بده. یک کسی مثل آقای خامنه‌ای. فقط می‌خوام بگم که ما نباید همین طور چشممون رو ببندیم و هی بگیم امام مخالفت کرده امام مخالفت کرده.من به شخصه سخته واسم باور کنم چیزی رو که امام در این مورد فرموده الان هم اگه بودند می‌فرمودن.

- چرا؟

-         خانم طباطبایی همسر حاج سید احمد آقا و عروس امام که خودش تو اون کلاسی بوده که دیوار کشیده بودن، می‌گه: اون موقع اول انقلاب فرهنگی بود. چند سال دانشگاه به تعطیلی خورده بود، دانشجوها دیگه دانشجوهای 19 ساله نبودن. پسرا عموما مذهبی و دخترا هم عموما چادری و مذهبی بودند جو یه جو مذهبی کاملی بود. برادرا همه جبهه برو بودن...

ایشون می‌گه: تو کل اون کلاس شاید دو سه نفر با با مانتو و روسری بود ولی با حجاب بودند و دقیق حجاب اسلامی داشتن.

حالا اوضاع هنوز همون جوریه؟ الان هم دلا و نگاه‌ها همون قدر پاکه؟ تازه اون موقع نه ماهواره‌ای بود نه اینترنتی نه  وموبایلی بود که این قدر فیلم و عکس همه جوره توشون پیدا بشه. نه از فیس بوک و چت خبری بود و نه از پارتی‌ها و گروه‌های همه جوره‌ی اجق و جق و...

خدا وکیلی اگه امام الان می‌بود خبردار میشد که عکسای دخترای دانشجو با لباس زیر با یه کم دستکاری تو دانشگاه به سینه‌ی دیوار چسبانده می‌شه به اسم نمایشگاه. اگه می‌گفتن که آقا تو کلاس مختلط استاد داره درس می‌ده، پسره/ دختره بلوتوث رو روشن کرده داره فیلم پورنوی فلان بازیگر رو واسه بقیه ارسال می‌کنه. اگه می‌گفتن آقا تو اتاق کامپیوتر دانشگاه، دختره با نوایی به لطافت نسیم بهاری از همکلاسی پسرش یه سوال کامپیوتری می‌کنه پسره از رو صندلی خودش بلند می‌شه و وای می‌ایسته پشت صندلی اون...

یکی از بچه‌های تخس گفت: پشت صندلی کی؟ نسیم بهاری؟ که همه زدیم زیر خنده.

گفت: آره و دو دستش رو می‌ذاره دو طرف دختره که مثلا مشکلش رو حل کنه. بعد سراشون به موازات هم قرار می‌گیره. بعد تو نگران این هستی که استثنائا دو خط موازی به هم برسن و این قانون مهم هندسی نقض بشه. یا می‌رفتی می‌گفتی آقا جرئت نداریم در یه کلاس بسته رو باز کنیم. چون احتمال داره که دو مرغ عشق، به شدت در کنار هم نشسته باشن و مشغول درس خواندن باشن! یا می‌گفتی آقا رقص تکنو تو سالن دانشکده برگزار می‌شه و بچه‌ها جمع می‌شن واسه تماشا و حالشو می‌برن باز هم امام با این طرح مخالفت می‌کردن؟

گفتم: پس شاید علت بعضی از این مخالفتا این باشه که با این طرح داره از بعضیا سلب توفیق می‌شه.

گفت: حالا... تازه همه‌ی اینا با این فرض بود که امام با اصل طرح مخالفت کردن. اما اگه این احتمال رو بپذیریم که امام با اون شکل اجرا که اوسای بنا بیاری وسط کلاس تیغه بکشه،  مخالف بوده که دیگه مسئله فرق می‌کنه...

 

قسمت‌های قبلی این گفتگو:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم







کلمات کلیدی : امام خمینی، تفکیک جنسیتی دانشگاه، فاطمه طباطبایی