• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : من هم بشرم مثل شما!
  • نظرات : 3 خصوصي ، 42 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3      >
     
    + بي نام 
    سلام
    کامنت 2
    من فقط حرفم اينه که شايد اين گريه وجه ديگه اي داشته باشه که در نقل روايت حديث بيان نشده. به عبارت ديگه گرچه معصومين انسانند ولي انسان کاملند، در تفسير رفتارهاشون به طور کلي نبايد افراط يا تفريط کرد و شايد نشه اين نمونه رو خيلي معمولي تفسير کرد. البته اگر به هر دليل ديگه اي هم گريه بکنند اصل گريه کار انسانيه و جايگاهشون پايين نمياد. اصل ناراحت شدن از حرف ديگران زماني پيش مياد که يا انسان در تصميم خودش ترديد داشته و زواياي مختلف بحث رو نمي دونسته و الان تحت تاثير حرف ديگران قرار گرفته يا خودش خيلي حساس باشه و يا روي طرفش خيلي حساسه و مي ترسه اون اين حرف ها رو بشنوه ناراحت بشه و مسائلي از اين دست. اين ها در مورد حضرت زهرا مي تونه باشه؟
    پاسخ

    سلام. ممنون از اين که با نظراتتون به بحث رونق مي دين. با بخشي از فرمايشاتتون موافقم اما درباره‌ي بعضي از اونا نکاتي به نظرم مي‌رسه که خدمتتون عرض مي‌کنم تا اگر نياز به اصلاح دارند بفرماييد. 1. شما فرموديد: "بعضي انسان‌هاي عادي هستند که با عشق به يک زندگي روي مي‌آورند و از حرف و حديث‌ها دلگير نمي‌شوند و بي‌خيالند." اينجا چند تا سوال پيش مياد: آيا هيچ‌گاه از حرف و حديث‌ها دلگير نمي‌شوند يا اينکه ممکن است گاهي هم دلگير شوند ولي تحمل مي‌کنند؟ آيا دلگير نمي‌شوند واقعا و قلبا يا اينکه جوري رفتار مي‌کنند که انگار دلگير نشده‌اند ولي اگر به دوست صميمي يا مادرشان يا... برسند گاهي درددلي مي‌کنند؟ بر فرض که دلگير نشوند، آيا ترجيح نمي‌دادند اين حرف و حديث‌ها نباشد و گويندگان آن حرف‌ها رفتار مهربان‌تري با آنها داشته باشند؟2. دهن‌بين يعني خوش باور و زود باور به نظرم اينجا بايد از کلمه‌اي ديگر استفاده کنيد. 3. اينکه وضع مهاجران بهتر شده يا نه يا مردم چي فکر مي‌کردند روي بحث ما تاثير چنداني ندارد. 4. شما مسئله را گنده‌تر از چيزي که هست کرده‌ايد بعد نتيجه مي‌گيريد که اين با مقام عصمت ايشون منافات داره با ساده‌زيستي ايشون منافات داره با علاقه‌شون به همسرشون منافات داره. حالا کي گفته شوهرشون رو دوست نداشتند، يا ساده زيست نبودند؟ بابا يه خانم از حرف مردم ناراحت شده و به سبب همان سرشار بودن از عاطفه و احساس دلش شکسته و تو خلوت خودش اشک در چشمانش حلقه زده در همين اثنا پدرش سر رسيده و گفته چي شده؟ اون هم ماجرا رو گفته. تمام شد و رفت. نه شکايتي نه اعتراضي و بعد از آن هم با همه چيز علي ساخته و هميشه در کنارش بوده و از اين بابت خوشحال بوده. اين کجاش اشکال داره که دست به تاويل حديث بزنيم بر خلاف ظاهرش؟
    + مرسي 
    سلام
    دو واحد زن در اسلام. دو واحد خانواده در اسلام. دو واحد نهج البلاغه با محوريت زن. چهار واحد تفسير موضوعي با محوريت سوره نساء و نور.
    شش واحد اخلاق اسلامي. شش واحد کلام اسلامي...(تا حالا!)
    الان آدرس حديثا يادم نيست اما اگر اونا رو بشنوي ديگه اينا حل شده به حساب مياد. يه جوري بين حضرت امير.ع. و حضرت فاطمه.س. هم اختلاف بوده از همين سوالاي روزمره.( مثل اونجايي که حضرت .س. بعد از رحلت رسول اکرم.ص. به همسرشون ميگن: چرا قيام نمي کنيد؟ يعني بي بي .س. نميدونستند که پرسيدن؟!)
    اصلااين به کنار ، اگر بخواي بپذيري که اين رفتار حضرت .س. (ناراحتي از برخورد زنان ) ناشي از نعوذ بالله عدم عصمت و آگاهي يا چيز ديگه است بعد نتيجه بگيري که حضرت.س. نبايد ازين رفتارها مي داشتن يا حديث درست نيست ، کلي شبهه کلامي وارد ميشه که اگر حضرات معصومين اين تيپي معصومن پس عدل الهي کجا ميره و منم ميتونستم معصوم باشم ...
    ناراحتي حضرت که منجر به خدايي نکرده ناشکري و نارضايتي نشده که بگيم واي ، چرا ؟ بعيده، نبايد...
    نه حضرت خيليم عادي و خوب برخورد کردن نشون ميده کاملا آيات و روايات درست ميگن اين همه ايوب نبي يا يعقوب نبي به همين دلايل بشري گريستن هيچ جاي قرآن نکوهش نشدن.
    خييييييييييييلي بحث داره منم تو مودش نيستم فقط ميگم يعني استاد دارن کاملا درست ميگن اين دوتا موضوع (بشر بودن ايشان و"بعضي" رفتار هاي بشري باعصمت و علم غيب) هيچ منافات و تعارضي ندارن بلکه اگر چنين نبود کلي جاي اعتراض داشت. همين.

    پاسخ

    سلام. خودمونيم عجب واحدايي شما گذروندين. ممنون از نکات جالب و درستي که فرمودين و من با بيشتر آنها موافقم.
    + ذره بين 
    اين چرا شکلکا رو نمايش نميده!!!!!!! (خشــــــــــــــــــم)
    پاسخ

    شرمنده تخصير من نيست.
    + ذره بين 
    مرسي تو هم عجب واحدهاي شبهه حل کني گذروندي ها. اون از بحث زنان اينم از بحث ... . راستي اصلا موضوع اين چندين واحد شبهه حل کن چي بوده اصلا؟!

    نکته ها رو بگو حداقل که شبهات ما هم رو به حل شدن بره حداقل
    + ذره بين 
    من همين الان از جدال مرگبار با يه هزارپاي يه وجبي برگشتم! اگه فکر کرديم برام فکر و حواس مونده واسه ادامه بحث، خيال کرديد! ولي اين معنيش اين نيست که قانع شدما
    پاسخ

    درود بر ذره بين اژدهاکش. در انتظار شنيدن نکته هاي جالب شما هستيم. يا به قولي بچرخ تا بچرخيم.
    + مرسي 
    سلام
    براي اولين بار به طور خالصانه با حاج آقا موافقم.
    چندين واحد در اين مورد گذروندم. اصلا ديگه برام شبهه پيش نمياد.
    پاسخ

    سلام. مرسي از اين حامي بزرگوار.
    + ذره بين 
    سلام
    اومدم سوال بپرسم که ديدم بي نام با همين دغدغه من قبلا سوال رو خيلي دقيق مطرح کرده.
    واسه اينکه اين سوال دغدغه من هم بود، اجازه بديد منم يه سوال بپرسم:
    شما در بيان روا بودن اين اشک و ناراحتي حضرت زهرا و منافي مقام عصمت نبودن اون، اشاره کرديد به اشک ريختن هاي معصومين در موارد ديگه.
    در همه اين مثالها، گريه معصوم حکايت از عظمت و تعالي روح لطيف اون داشت که احساساتش در اوج هست. بر اساس علوم انسان شناختي بشري خود ما هم اون موارد، ضعف در شخصيت محسوب نميشه و ناشي از رقت قلب و احساسات پاک و طبيعيه.
    اما اگر اشک مطرح شده در اين روايت رو به همين شکل بپذيريم، و در چارچوب مهارت هاي زندگي بررسيش کنيم، از مصاديق ضعف در شخصيت به حساب مياد از جهات مختلف و همين نکته منافي عصمت هست
    چون يه انسان خودساخته حتي بي دين رو ما نميپسنديم که اين نوع ضعف هاي شخصيتي رو داشته باشه چه برسه به يک خانم مومنه و در مرتبه بعد يه خانم معصوم.
    پاسخ

    سلام. ممنون از توجهتون به اين بحث و شرکتتون. چطور گريه کردن پيامبر ص براي از دست دادن فرزند که به تعبير قرآن در آيه ي کهف سوره ي 46 از جلوه‌ها و زينت‌هاي زندگي ناپايدار دنيا است، حاکي از "عظمت و تعالي روح لطيف" آن حضرت است ولي گريه‌ي حضرت زهرا س براي از دست دادن محبوبيت و احترام بين زنان ديگر (نعوذ بالله) حاکي از ضعف؟ به نظر شما يک انسان نرمال وقتي سرزنش ديگران را مي‌شنود نبايد ناراحت شود؟ تعريف شما از عصمت چيست؟ آيا اين گريه کردن معصيت بوده؟ تفسير شما از ادامه‌ي روايت چيست؟ آنجا که پيامبر ص بدون اينکه او را بر اين گريه سرزنش کند، دلداري مي‌دهد که علي ع در عوض فلان فضيلت را دارد و فلان برتري را دارد. در کدام کتاب و منبع درباره‌ي مهارت‌هاي زندگي آمده که انسان نبايد ناراحت شود، نبايد دلش بشکند، نبايد گريه کند؟ آيا حضرت زهرا س مثل هر انسان ديگري دوست نداشت در رفاه بيشتري زندگي کند؟
    + بي نام 
    سلام
    جواب دارم. حالا عرض مي کنم خدمتتون...
    پاسخ

    سلام. بچه ها سوار نظام آهنين رسيد.
    + سلسبيل 
    بله بهله!
    سلام استاد
    خدا قوت.
    خسته نباشيد.
    از ينکه ما رو مهمان سفره ي اهل بيت کرديد و ما رو از سخنان گرانبهاشون مستفيض کرديد، ممنونم.

    ياعلي
    پاسخ

    سلام. ممنون. اختيار دارين.
    + مرسي 
    سلام حاج آقا.
    عيدتون مبارک.
    مرسيا اما تکراري بود. حديث جديدوزميني تر بذاريد. نوشته خوب. يه پست بهترتر. يه نوشته فضايي. يه يادداشت رنگي.
    پاسخ

    سلام. عيد شما هم مبارک. اين يعني چه جور پستي؟
    + بي نام 
    يک سوال: وقتي يه بچه به شما حرفي رو مي زنه که حتي واقعيت هم نداره يا مثلا چيزي رو بگه که ارزشي نداره مثلا دوستِ دختر کوچولوتون به شما بگه باباي زهراي زشت! بايد به شما بربخوره؟ يا از حرف طرف دلگير بشيد با اينکه بچه است؟
    ( البته هزار هزار ماشاء الله به زهراتون)
    ضمنا ايشون در حدي پختگي عقلي و جسمي رو داشتند که ازدواج کردند. نميشه که به راحتي همه رفتارهاي ايشون رو چون بشرند مثل بقيه تفسير کرد. کل سن ايشون تا شهادت هم فقط 18سال بوده. اين جواني دليل هر تفسيري از رفتار ايشون نيست.
    پاسخ

    ممنون از اين که با جديت هميشگي بحث را پيگيري مي کنيد. براي روشن تر شدن بحث با اجازتون چند سوال رو مطرح مي کنم که دوست دارم پاسختون رو بشنوم. شايد برداشت من نادرست باشد و با ديدگاه هاي شما اصلاح شود. آيا فقر و نداري حضرت علي ع واقعيت نداشت؟ آيا ما "همه ي" رفتارهاي ايشون رو مثل بقيه تفسير کرديم يا "بعضي" از رفتارهاي ايشون رو؟ آيا ما دليل اين رفتار را "جواني" ايشون دانستيم يا "بشر بودن" ايشون؟ به نظر شما آيا آن بزرگواران عاطفه نداشته اند مثل بقيه ي انسان ها؟ تفسير شما از گريه ي شديد پيامبر ص در مرگ ابراهيم پسرشان چيست؟پيامبر که معدن علم است. مي داند که مرگ نابودي نيست بلکه رفتن از يک مرحله به مرحله ي ديگر است او که درياي صبر است او که تسليم محض مشيت پروردگار و راضي به رضاي اوست او که اگر پرده ها کنار بروند چيزي بر يقينش افزوده نمي شود پس چرا آن قدر در مرگ پسرش گريه کرد که اصحاب تعجب کردند؟ آيا جز اين است که عاطفه ي بشري اي که خداوند در وجود همه ي ما گذاشته در او هم بوده و باعث شده چنين متلاطم شوند. آيا اهل بيت ع هيچ خواسته ي دنيايي نداشته اند؟ آيا حضرت زهرا س دوست نداشته در شرايطي باشد که زنان شهر او را سرزنش نکنند؟ آيا اگر او ببيند که ديگران به او طعنه مي زنند و سرزنشش مي کنند مثل هر آدم ديگري ناراحت نمي شود؟ آيا اگر ناراحت بشود با دانش و مقام عصمت و رضاي او منافات دارد؟
    + بي نام 
    تمام اين گريه هايي که فرموديد رو درک مي کنم و برام قابل پذيرشه ولي در مورد اين حديث، در مورد انسان هاي معمولي هم ممکنه گريه پيش نياد چه برسه به کسي که از باطن عمل آگاهه.
    بين حضرت زهرا و حضرت امير هم اختلاف نظر وجود داشت؟ مبناي کلامتون روايته؟
    پاسخ

    نه منظورم رابطه ي بين حضرت علي ع و حضرت فاطمه نبود بعضي از امامان ديگر با همسرانشان. اينکه يک دختر نوجوان يا جوان از حرف و طعنه ي مردم دلگير بشود اشکالي دارد؟
    + بي نام 
    سلام
    اتفاقا متوجه بودم که با توجه به تيتر چه جوابي ممکنه بدهيد. تضادي نداره ايشون بشر باشند ولي با خصوصياتي ممتاز. علم و دينداري ايشون با اين گريه ها نمي سازه. حتي در نگاه به يک انسان عادي وقتي آدم در زندگي با همسرش عشق داره و البته به خاطر خدا جلو رفته باشه و شخصيت محکم و با اعتماد به نفسي باشه به همين راحتي از حرف بقيه اين طور دلگير نمي شه. شما مي فرماييد مي شه؟ شايد گريه ايشون وجه ديگه اي داشته باشه. مثلا همون طور که گفتم به حال مردم گريه کنند.
    پاسخ

    سلام. نظرتون درباره ي گريه و اظهار اندوه امام حسين ع وقتي که علي اکبر مي خواست به ميدان برود چيست؟ يا زماني که بر بالين او گفت: بعد از تو خاک بر سر دنيا. يا بعد از شهادت حضرت عباس ع که الان پشتم شکست يا يا غش کردن حضرت علي ع وقتي شنيد حضرت فاطمه س از دنيا رفته يا گريه ي پيامبر اکرم ص در مرگ ابراهيم پسرش. عرضم اين است که آن بزرگواران فرشته نبوده اند انسان بوده اند. مي خورده اند، مي آشاميده اند، ازدواج مي کرده اند، گاهي دلشان مي شکسته گاهي بهشان بر مي خورده گاهي عصباني مي شدند گاهي رنجيده خاطر مي شدند گاهي مي خنديدند گاهي شوخي مي کردند گاهي با همسرشان اختلاف پيدا مي کردند و...
    + بي نام 
    سلام
    علم حضرت زهرا که کم نيست. ثروت هم براي بي بي نبايد مساله اي باشه وقتي کفه سنگين دين داري روبه روي فقر مادي ظاهري قرار مي گيره. پس چرا بايد چشمانشون در تنهايي گريان باشه که وقتي پدر مي رسند ايشون رو در اين حالت ببينند؟ يعني به حال مردم گريه مي کردند؟ اين حديث معتبره؟
    پاسخ

    سلام. خوبين؟ خوشحالم که به نکته ي اصلي مورد نظر من از اين روايت توجه کردين. با توجه به عنوان يادداشت، پاسخ پرسش شما روشن است. اين کتاب همواره از کتب معتبر و نويسنده ي آن از علماي بزرگ شيعه معرفي شده است.
     <      1   2   3      >