• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : من هم بشرم مثل شما!
  • نظرات : 3 خصوصي ، 42 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ذره بين 
    سلام
    اومدم سوال بپرسم که ديدم بي نام با همين دغدغه من قبلا سوال رو خيلي دقيق مطرح کرده.
    واسه اينکه اين سوال دغدغه من هم بود، اجازه بديد منم يه سوال بپرسم:
    شما در بيان روا بودن اين اشک و ناراحتي حضرت زهرا و منافي مقام عصمت نبودن اون، اشاره کرديد به اشک ريختن هاي معصومين در موارد ديگه.
    در همه اين مثالها، گريه معصوم حکايت از عظمت و تعالي روح لطيف اون داشت که احساساتش در اوج هست. بر اساس علوم انسان شناختي بشري خود ما هم اون موارد، ضعف در شخصيت محسوب نميشه و ناشي از رقت قلب و احساسات پاک و طبيعيه.
    اما اگر اشک مطرح شده در اين روايت رو به همين شکل بپذيريم، و در چارچوب مهارت هاي زندگي بررسيش کنيم، از مصاديق ضعف در شخصيت به حساب مياد از جهات مختلف و همين نکته منافي عصمت هست
    چون يه انسان خودساخته حتي بي دين رو ما نميپسنديم که اين نوع ضعف هاي شخصيتي رو داشته باشه چه برسه به يک خانم مومنه و در مرتبه بعد يه خانم معصوم.
    پاسخ

    سلام. ممنون از توجهتون به اين بحث و شرکتتون. چطور گريه کردن پيامبر ص براي از دست دادن فرزند که به تعبير قرآن در آيه ي کهف سوره ي 46 از جلوه‌ها و زينت‌هاي زندگي ناپايدار دنيا است، حاکي از "عظمت و تعالي روح لطيف" آن حضرت است ولي گريه‌ي حضرت زهرا س براي از دست دادن محبوبيت و احترام بين زنان ديگر (نعوذ بالله) حاکي از ضعف؟ به نظر شما يک انسان نرمال وقتي سرزنش ديگران را مي‌شنود نبايد ناراحت شود؟ تعريف شما از عصمت چيست؟ آيا اين گريه کردن معصيت بوده؟ تفسير شما از ادامه‌ي روايت چيست؟ آنجا که پيامبر ص بدون اينکه او را بر اين گريه سرزنش کند، دلداري مي‌دهد که علي ع در عوض فلان فضيلت را دارد و فلان برتري را دارد. در کدام کتاب و منبع درباره‌ي مهارت‌هاي زندگي آمده که انسان نبايد ناراحت شود، نبايد دلش بشکند، نبايد گريه کند؟ آيا حضرت زهرا س مثل هر انسان ديگري دوست نداشت در رفاه بيشتري زندگي کند؟