• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : چرا فکر غربي ها خوب کار مي کند؟
  • نظرات : 3 خصوصي ، 53 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ذره بين 
    سلام
    "بله اما به گمانم حتي دينداران آنها هم نگاه معرفتي به کتاب مقدسشون ندارند"
    فکر ميکنيد هميشه همين طور بوده؟
    تصور من اين بود که قبل از رنسانس نگاه اونها به کتاب مقدسشون از حيث معرفت بخش بودن، تفاوت چنداني با نگاه ما به منابع دينيمون نداشته (بحث اعجاز و اينها يه بحث ديگس، صحبت در معرفت بخشي منابع ديني است)
    اين نگاه بايد زاييده رنسانس و پروتستانتيسم باشه.
    البته از طرف ديگه قبل از رنسانس هم ، تفسير و تاويل منابع دينيشون، در انحصار کليسا بوده بيشتر و اين تفاوت مهميه که در نگاه مردم عادي به اين منابع اثرگذاره و شايد نتيجش بشه همون چيزي که شما بهش معتقديد و نوشتيد. يعني نگاه عموم مسيحيان به منابع دينيشون، نگاه معرفت بخش نبوده و نيست
    البته صحبت درباره مسيحيان هم تنها نيست و اگه دايره اين انديشمندان رو به متدينان يهودي هم گسترش بديم ، پذيرش حرف شما سخت تر هم ميشه به خاطر نگاه خاص اونها به تنخ و تلمود و منابع ديگر دينيشون.

    پاسخ

    سلام. منظور من بيشتر متفکران دويست سيصد سال اخيره. بله منظورم کليت صددرصدي نيست. تا جايي که بنده ديده ام يادم نمي آيد متفکري در حوزه ي علوم انساني در رشته هاي مختلفي که تا الان مطالعه کرده ام بگويد فلان مطلب اين طوري است به اين دليل که در کتاب مقدس آمده و بنده هم به صورت يقيني عرض نکردم گمانم رو گفتم به هر حال اگر رويه ي کلي پژوهش در علوم انساني گوناگون را ببيينم نقش کتاب مقدس آن قدر نيست که به چشم بيايد به گمانم.