طراحی وب سایت دوره ی جدید آموزش واژه های انگلیسی به روش تصاعدی - کوهپایه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسود را دوستی نیست . [امام علی علیه السلام]

دوره ی جدید آموزش واژه های انگلیسی به روش تصاعدی

ارسال‌کننده : محمد رضا آتشین صدف در : 93/11/5 7:18 عصر

 

یکی از پایه‌های اصلی درک متون زبان انگلیسی و ترجمه‌ی آنها دانستن معانی واژگان آن است. هر چقدر واژگان بیشتری را بشناسیم، سرعت درک و ترجمه ی ما بیشتر می‌شود.

راه‌های متعددی برای افزایش دایره‌ی واژگانی وجود دارد. نکته‌ی مهمی که در این میان وجود دارد این است که بیشتر آن راه‌ها وقت‌گیر هستند و نتیجه‌ای که نصیب آدم می‌شود، نسبت به زمانی که صرف می‌کند کم است.


در بسیاری از این روش‌ها، باید واژه‌ها را یکی یکی به حافظه سپرد و پیش رفت؛ چیزی شبیه درو کردن گندم با داس! به نظر شما راهی وجود دارد، که با دانستن مثلا یک کلمه، صد کلمه را یاد بگیریم؟! شاید این ادعا را اغراق‌آمیز بدانند بعضی ولی واقعیت این است که راهی وجود دارد که واژگان را به صورت تصاعدی یاد بگیریم. یعنی با دانستن یک واژه یا نصف یک واژه، ده‌ها و شاید صدها واژه را یاد بگیریم. این روش شبیه درو کردن گندم با کمباین است!


این روش آموختن ریشه‌ها و پیشوندها و پسوندهای زبان انگلیسی است. برای مثال اگر ما بدانیم ریشه‌ی لاتین fin, finit به معنای «پایان» و «حد» معنای واژه‌های زیر و بسیای دیگر از  واژه‌ها برای ما معلوم می‌شود.


Finish: به پایان رساندن

Finalist: بازیکن نهایی

Finalize: به مرحله آخر رساندن

Finitude: محدودیت، فناپذیری

Confine: محدود کردن، توقیف کردن

بنابراین اگر در زبان انگلیسی 2000 واژه با این ریشه ساخته شده باشد کسی که این ریشه را بشناسد در واقع 2000 واژه را یاد گرفته است. البته به شرط آنکه پیشوندها و پسوندها را نیز بشناسد. هر چند حتی اگر آشنایی زیادی با پیشوندها و پسوندها نداشته باشد به صرف دیدن ریشه در موارد زیادی می تواند معنای تقریبی واژه را حدس بزند.


من که خودم همیشه دنبال راه‌های آسان‌تر (به قول یکی از بچه ها آموزش به روش درازکش!) و البته با کیفیت‌تر هستم، حدود دو سال پیش در چنین دوره‌ای شرکت کردم و بعد هم در سایت‌های انگلیسی آموزش زبان دنبال کردم. حالا تصمیم گرفته‌ام، این روش را که تا حالا حد زیادی مرا از مراجعه با دیکشنری ها بی نیاز کرده، در اختیار دوستان قرار بدهم.


در تهیه ی محتوای این دوره سرکار خانم معصومه انصاری کارشناس ارشد فلسفه و مترجم زبان انگلیسی به من یاری می رسانند که همین جا از ایشان تشکر می کنم.

 

بعضی از منابعی که در تهیه ی محتوای این دوره از آنها استفاده می کنیم:


1. Building Vocabulary from Word Roots, By Timothy Rasinski, Nancy Padak, Rick M. Newton, Evangeline Newton

2.  Greek & Latin Roots- Keys to Building Vocabulary,Timothy Rasinski, Nancy Padak, Rick M. Newton, Evangeline Newton

3. فرهنگ تحلیلی واژه های انگلیسی- مهندس علی اکبر عربی- انتشارات کارون- تهران- 1373.

 

این دوره 15 جلسه است که فایل جلسه ی اول را می توانید از اینجا دانلود کنید.


دوستانی که تمایل به شرکت در این دوره دارند، می توانند هزینه ی دوره را در اینجا پرداخت کنند، سپس 14جلسه دیگر به صورت هفته ای یک یا دو جلسه به ایمیل آنها ارسال خواهد شد.

در ضمن محتوا به صورت فایل تعاملی ورق زن تهیه شده که فیلم کوتاهی درباره ی روش استفاده از آن را اینجا ببینید.







کلمات کلیدی :