• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : آيا مي شود از رقص در رسانه حرف زد؟!
  • نظرات : 2 خصوصي ، 25 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    سلام
    حرف حقي زديد و اين موضوع و خيلي چيزهاي ديگر شبيه اين در جامعه ما وجود دارد اما کاملا وارونه در ذهن ها تثبيت شده مثلا در جامعه ما اگر کسي بره زنا کنه قبحش پيش مردم کمتر از ازدواج دوم يا صيغه است!!! به هر حال مصلحت سنجي اقتضا مي کنه اول در مورد بعضي مسائل، فرهنگ سازي بشه. در مورد رقص تا کنون هيچ تاييدي از رسانه ها صورت نگرفته و اوضاع به قول شما اينه اگر صورت بگيره چه خواهد شد!!! کاش به قول رفقا ظرفيت مردم ما بالاتر مي بود.
    متشکرم
    پاسخ

    سلام بر شما. خوبين؟ ما تو يه دور باطل افتاديم ميگيم مردم جنبه ندارند، حرف نزنيم و چون حرف نمي زنيم مردم جنبه پيدا نمي کنند و چون جنبه پيدا نمي کنند نمي تونيم حرف بزنيم و چون حرف نمي زنيم مردم جنبه پيدا نمي کنند و چون جنبه پيدا نمي کنند پس حرف نزنيم... خودمم قاتي کردم.
    + آه دل 
    مجتهد بايد با يه نيم نگاه ، مدل و مارک و کشورسازنده و ميزان کاراييِ سيگار و تشخيص بده

    پاسخ

    خب ديگه همه که مجتهد مطلق نيستند.
    + فاطمه 

    واااااااي جواب بي نام معرکه بود. خيلي حال کردم چاکريم عالي بود.
    پاسخ

    تشکر مي نماييم.
    + آه دل 
    شما درست مي فرماييد. ممنونم از پاسخ کامل و جامع و مانعتون
    خدا وکيلي توجيه شدم.

    سطر وسط هم "مردار" اشتباه تايپي داره و سطر آخر آخر هم يک"کنار" اضافه اومده

    اين سيگارا که حرام نيست حاج آقا؟بکِشيم؟
    پاسخ

    مرسي. ممنون بابت تذکراتتون ولي چون به صورت نظر گذاشتمشون امکان ويرايش ندارم بلکه بايد حذفش کنم دوباره بذارم که ترتيبش به هم مي خوره. مارکشو بگو تا عرض کنم. چون تشخيص موضوع به عهده ي مجتهده!
    + بي نام 
    سلام
    ببخشيد براي من، سوالي پيش اومده: يعني شما اصل حرفتون اينه که جامعه ما کلا يا رقص رو حرام مي دونه يا نمي دونه؟ يعني حکمش رو مثلا بين زن و شوهر با رقصيدن زن در بين زنان يا مرد در بين مردان يا زن و مرد بين ساير محارم خودشون يکي مي بينه؟؟؟ بعد شما مي خواستيد صرف حکم فقهي بگيد گفتند نمي شه پخش کرد؟ همين جدا؟؟؟؟؟؟ من تا حالا فکر مي کردم زياد اين حکم گفته شده و بقيه که احکام براشون مهمه اينو بلدند.
    پاسخ

    سلام. خير. عرض من صرفا بيان حکم شرعي و اخلاقي نيست هر چند که بيان حکم شرعي رقص را در رسانه هم تا الان من نديدم. يعني مثلا همان طور که مثلا يک جلسه مي ذارن در برنامه ي سمت خدا يا بقيه ي برنامه ها درباره دروغگويي يا غيبت يا نماز و... يه جلسه هم بذارن درباره ي رقص. ولي بحث من بيشتر درباره ي بيان حکم شرعي ناظر به عمل کردن بود. نه اينکه ايها الناس برين برقصين نه حرف من اين بود که يکي از راه هاي شاد شدن آدم رقصيدنه که با شرايطي حلاله. اينکه يه خانم متدين اگر خواست براي همسرش با رعايت جوانب مسئله برقصه احساس گناه نکنه و شوهرشم اينو چيز بدي ندونه.مي دونم الان بعضي ها (جناب بي نام رو نمي گم که ايشون سرور ما هستند) خون خونشونو مي خوره که خود حاج آقا هم انگار بعله. يا حاج آقا تو خونه چطوريه؟ اول اينکه ببخشيد هان زندگي خصوصيم هر کسي به خودش مربوطه. دوم اينکه خيالت رو راحت کنم من از 100 تا حرف درست که مي زنم شايد به 20 تاش اونم به زور عمل کنم. سوم اينکه آره خياليه؟ کيه که بگه از اساس از رقصيدن يا رقص ديدن بدش مياد. به نظرم اگه کسي اينو بگه (فکر نکني براي بيرون کردن حريف از ميدون مي خوام به او برچسب بزنم: مغالطه ي مسموم کردن چاه، واقعا مي گم يعني به لحاظ روان شناختي) به احتمال زياد بيماره. مسئله اينجاست که مثل بعضي چيزاي خواستني ديگه چون حرامه کنار مي ذاريم و خيالتم راحت کنم از رقص حلال هم تو خونه ي ما خبري نيست. حالا پس احتمالا مي پرسين پس چه (خداي نکرده، دور از جونم و جسارت نشه محضر خودم) چه مرضيه که اين رو مطرح کردم و اصرار مي کنم که مطرح بشه. البته زياد هم اصراري ندارم ولي خب بي اعتنا هم نيستم. حالا عرض مي کنم.
    + محمدرضا آتشين صدف 
    پاسخ به نظر جناب آه دل> ببخشيد چون طولاني بود، در بخش نظرات ميذاشتم قبلو نمي کرد.
    سلام. ممنون از فروتني شما. شما خودتون استاديد. بحث قليون همان طور که فرمودين با بحث رقص تفاوت هايي دارد (در عين حال که شباهت هايي دارد) که به نظرم آن تفاوت ها باعث تفاوت وضعيت حکم شرعي آنها مي شود. اولا اينکه قليون اساسا چيزي خوب نيست يعني به لحاظ پزشکي يعني با توجه به بحث ضرر داشتن آن، شبهه ي حرمت دارد. همان طور که بعضي مراجع سيگار را حرام مي دانند که در آن صورت (يعني اگر شبهه را قوي بگيريم) اين طوري نيست که بگوييم مثلا سيگار در فلان حالت (توجه کنيد ما کاري به بحث اضطرار نداريم که در آن صورت حرام هاي کاملا شفاف مثل خوردن مدار هم حلال مي شود) حرام و در فلان حالت حلال است. سيگار کلا حرام است. از نظر بيشتر مراجع در فلان حالت حلال و در فلان حالت حرام است. (البته اين به ذهن ناقص من مي رسد خداي نکرده نمي خواهم حکم شرعي بدهم به عنوان يک دانشجوي فقه و اصول بحث مي کنم) يعني مي خواهم بگويم نگاه به اصل قليان يه نگاه منفي است چون چيز مضري است ولي رقص چيز خوشايندي است آنها هم که خوششان نمي آيد بيشترشان به خاطر حرمت شرعي آن است نه اصل آن. فرق دوم اين است که در بحث قليان تفاوت هاي جنسيتي و نقش هاي جنسيتي را داريم که در عرف ما اساسا سيگار کشيدن يا قليان کشيدن يک کار مردانه س. در حالي که در رقص بحث برعکس است يعني رقص اساسا مال خانم هاست.
    و به نظر مي رسد تفاوت هاي جنسيتي براي اسلام مهم است براي همين پوشين لباس مختص مردان براي زنان و زنان براي مردم حرام است. (البته نمي خواهم بگويم حتما علت اين حرمت توجه به تمايز جنسيتي است شايد هم اين يکي از حکمت هايش باشد، شايد هم حکمتش همان چيزي باشد که در اسلام گفته شده لباس شهرت حرام است چون آبروي شخص در خطر مي افتد يا ...) براي و چيزي که بيشتر مراجع بزرگوار فعلي گفته اند حلال است. رقص زن براي شوهر خود در خلوت خودشان است. اين کجا که قليان کشيدن دخترن در پارک کجا!

    پاسخ

    ببخشيد تو سر اول اشتپ تايپي شد: قبول.
    + محمدرضا آتشين صدف 
    ادامه پاسخ آه دل گرامي.
    البته احتمالا شما مي فرماييد خب وقتي يک روحاني در رسانه اين را مطرح مي کند مردم که به اين اکتفا نمي کنند، فردا زن مياد براي شوهرش و جلوي جمع مي رقصد و رسانه هم نشانش مي دهد. در پاسخ عرض کنم که زياد نگران نباشيد اين اتفاق قبلا افتاده و در اين کشور به تصوير کشيده شده و به همه نشان داده شده است و نشان داده مي شود و خيالي نيست. (لطفا نگين اسم فيلم چيه چون فکر کنم تشويق به باطل و حرام باشه.) بعدشم اينکه عده اي از يک حکم اسلامي تفسير دلبخواه بکنند و بهانه قرار بدهند براي رسيدن به غرض هاي شخصي غير الهي خودشان دليل مي شود که ما حکم الهي را کتمان کنيم؟ خوارج از آيه ي قرآن عليه قرآن ناطق استفاده کردند پس بايد ديگه قرآن را از دسترس مردم خارج کنيم. خيلي آموزه هاي ديني هست که ازشان سوء استفاده ميشه ولي اين باعث نشده و نبايد بشه کنار آنها را کنار گذاشت.
    ببخشيد خيلي طولاني شد.
    + آه دل 
    من در مقام اظهارنظر نيستما ! دارم سوال ميپرسم و شاگردي ميکنم.

    آقاي رئيس سازمان گردشگري توي برنامه تلوزيوني(فکرکنم زنده) گفت:
    "چه اشکالي داره وقتي من دارم قليون مي کشم دخترم هم بياد دوتا پُک هم اون بزنه؟
    شايد اين هم بنظرش همون راه باريکه بود ولي به مذاق هيچکس بجز همان دخترهايي که عشق قليون دارند، خوش نيامد.

    البته اين داستان را شبيه فرمايش شما نمي دانم، ولي بازهم معتقدم ظرفيت جامعه ي ما به قدري نيست که تاب بياورد چنان حرفي را از زبان يک روحاني بشنود! و آن را باور کند! يعني زمينه سازي هايي براي زدن اين حرفها لازمه.

    و شايد اين همون تعريف از جامعه ي عصر ظهور باشه که معصوم فرمودند"در آن زمان آنقدر اسلام در خرافه ها فرو رفته که حضرت حجت دين جديدي مي آورد چنانکه پيامبر دين جديدي آورد"

    ارادتمند
    + فاطمه 

    أوخي چه بامزه. نازي. ديده بان دلش شکونيده شده. الهي.
    ديده بان ناحارت نباش. عيدت مبارک ايشالا هيچ وقت غمين نبينمت. من کلا نميتونم ناراحتي دوستامو ببينم خب ناراحت نباش ديگه. ببين دوز شادي من اومده بالا بيا شريک شيم . بحث رقص و دوز شادي و... چه شود!
    جمع مستان مي رسد...

    پاسخ

    بچه ها فرار کنيد جمع مستان رسيد.
    + ديده بان 
    با سلام و احترام
    حرف براي گفتن هست اما بنده در چنين شبي در مقام دفاع از خود در برابر قضاوت ها نيستم. آمدم عرض تبريکي بگويم و حلاليتي بخواهم هم از استاد و هم از هيأت منصفه!
    پاسخ

    با سلام و احترام و تشکر. بر شما هم مبارک باد اين شب عزيز. نه بابا نفرماييد. حداقل 50 درصد جذابيت اينجا واسه دعواهاشه. خيلياش هم زرگريه (بين خودمون بمونه). 50 درصد بقيه اش هم مال آشتي کنونه شه. 20 درصد بقيه اشم مال يادداشتاس. زياد جدي نگير. ما با بعضي از اين بزرگواران جنگ هاي جهاني داشتيم در حد هيروشيما و ناکازاکي که اگه براتون تعريف کنم شايد گريه تون بگيره ولي الان هم خودمونيم و انگار نه انگار. بعله.
    + آه دل 
    اين کامنت ها رو بايد بعنوان نمونه کار به مامان و بابام نشون بدم تا بفهمن چقدر از حرفهام حرف حسابه و خبر ندارن
    والّا
    پاسخ

    منم زيرشون رو امضا مي کنم با مهر و تاريخ. ديگه چي مي خواين؟
    + آه دل 
    خب يه بحثي هم هست که "بعضي مردم متأسفانه جنبه ندارن"
    يعني وقتي شما ميگي سلام کردن دو نامحرم به هم اشکالي نداره، اونا ميگن خب ديگه... پس مهموني مختلط هيچ عيبي نداره

    کاش از اولِ انقلاب، هر چيزي رو سر جاي خودش مي ذاشتيم تا وقتي يکي يه چيزي ميگه بدونيم منظورش دقيقا همون چيزيه که ميگه. انقدر سفت گرفتند که حالا اين شده وضع و حالمون.

    به نظر ِ منِ شاگرد، در اينجا، هم رسانه مقصره هم ملتِ بي جنبه!
    اميدوارم حرفم حرف حساب نباشه
    پاسخ

    خب اين هست ولي نکته ي مهم اين جاست که يه وقتي مرزي هست که هيچ کس حق ندارد از آن عبور کند و کسي هم جرئت نمي کند عبور کند البته يک قسمت باريک آن هست که گذشتن از آن مجاز است. حالا تو به اين فکر مي کني که اگر من اين راه باريک را نشان بدهم بعد ملت بي باک مي شوند و ديگر به آن راه باريک هم اعتنا نمي کنند و از جاهاي ديگر آن هم عبور مي کنند ولي گاهي حرمت آن مرز شکسته شده به طوري که گذشتن از آن عادي شده و راحت فقط يک سري آدم هايي که هنوز آن مرز را محترم مي شمارند با اين که احيانا دلشان هم مي خواهد از آن بگذرند و آب و هوايي عوض کنند، باز از آن عبور نمي کنند حالا به نظر شما اگر به آنها بگوييم که اقا يک قسمت باريک هست که اگر يه وقت دوست داشتين مي توانيد عبور کنيد، آيا اينجا جاي نگراني هست؟ حالا به نظر شما مسئله ي رقص حالت اوله يا دومه يا حالت سومي هست که من نگفتم؟
    + يه پيشنهاد 
    سلام
    دوستان پيشنهادي دارم بي ربط! که اميدوارم با تامل دربارش فکر بشه
    خيلي خوبه که وقتي کسي ناراحتي خودش از بيان يا کردار ما رو به زبون مياره، به جاي دلگير شدن از دستش و شروع کردن به توجيه و تحليل، گاهي بهش حق بديم که مثلا يه حرف رو که اتفاقا حرف خوبي هم بوده، با لحن بد گفتيم
    گاهي به جاي ناراحتي، از تذکر ديگران تشکر کنيم، و تصميم بگيريم که هر روز بهتر از روز پيش باشيم و حتي حرفاي خوبمون رو ياد بگيريم که همدلانه تر بزنيم و ارتباطهاي سالم تري رو با مديريت خودمون بسازيم
    انسانهايي که کوچکترين دلخورياشون از ما رو به زبان ميارن و ساده و بي دغدغه بهمون منتقل ميکنن، نبايد ساده از دست بديم
    مخصوصا اگه استاد ما باشن

    هيچ کدوم ما کامل نيستيم، اما با کمک همديگه ميتونيم هر روز بهتر باشيم
    + ديده بان 
    معناي مطابقيش دقيقاً اين بود که در چنين موضوع چالشي ايي احتياط کنيم و مراقب باشيم در چارچوب حرکت کنيم تا گرفتار تحليل شاذ نشيم. معناي ضمنيش هم اينه که عدم احتياط به دور از تقواست. بابا ما اصلاً منصرف شديم از ادامه ي بحث! هرچي شما مي فرماييد درسته ياحق
    + ديده بان 
    متوجه نشدم! ما حق نداريم تقوا رو به کسي متذکر بشيم يا استاد چنين چيزي رو از کسي برنمي تابند؟ اين ناراحتي داره؟؟؟؟
    در هر صورت من فقط نظرم رو در مورد کليت بحث و جوانبش گفتم که در بعضي جاهاش اصلاً متوجه عقيده ي شما هم نبود مثلاً قسمت تحليل شاذش!
    پاسخ

    معناي ضمني اي که از فرمايش شما برداشت کردم اين بود که طرح اين موضوع به دور از تقواست و چون من طرحش کرده بودم پس در نتيجه از تقوا دور افتاده ام. براي همين بهم برخورد و تشکر کردم.در ضمن دوم اينکه بحث من بيشتر شاد شدن خود فرد بود نه شادي بخشي به ديگران.براي اينکه بعضي از مسائل روشن بشه بذارين يه مثال بزنم که اميدوارم بودم لازم نباشه بزنم ولي گويا چاره اي نيست. دوستان فيلم درباره ي الي رو ديدين؟ در سکانسي که تازه وارد ويل ميشن درباره ي رفتن يا موندن از همه نظرخواهي مي کنن جز ماني حقيقي و يه خرده ناراحت ميشه بعد يه خرده سر به سرش مي ذارن که از اين حالت در بياد اونم شروع مي کنه به رقصيدن.اين کار او عرفا رقص حساب ميشه. هيچ موسيقي پخش نشد. او خودش بود و کف زدن حاضران و هورا کشيدن آنها.البته از جهات ديگري مثل اينکه رقص مرد جلوي زن نامحرم بود اشکال داشت فقط خواستم به بحث موسيقي و صدق عنوان رقص و شادي آوري اش اشاره کنم. عرض من اين است اشکالي دارد يه خانم متدين جلوي مردش در خلوت يه چرخي بخوره و کش و قوسي بده به خودش در حد چند ثانيه؟ چرا چنين کاري را که بيشتر مراجع فعلي حلال مي دونن جوري باهاش رفتار مي کنيم که انگار حرامه. ما مسلمان هستيم واقعا (مسلمان به معناي تسليم در برابر امر خدا) آيا وقتي ما هيچ راهي براي حلال نذاريم خودمون با دست خودمون همه رو به سوي حرام سوق نداديم؟
       1   2      >