• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : منطق هرگز کافي نيست!
  • نظرات : 3 خصوصي ، 25 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2      
     
    + فاطمه 

    سلام. خوشحالم که مويد اين چنيني داريد.
    ولي انصافا باورم نميشد از کامنت يه نفر انقدر خوشحال بشيد. واقعا آدم مهمين.
    پاسخ

    سلام. مرسي. بله. (در ضمن منم براي ايشون آدم مهميم حالا پاش بيفته مي بينين!)
    + ديده بان 
    سلام به استاد محترم
    و سلام به کوهپايه خوان هاي عزيز
    عرضم به خدمتتان هرچند در مقابل اساتيد فن، بي هيچ ترديدي درباره ي نظريه ي موجود در اين نوشتار صاحب رأي نيستم، اما فقط در حدّ يک نظر غيرکارشناسانه مي توانم بگويم که به نظر مي رسد اين نوشتار حرف درستي در درون خود داشت. شما در واقع قدم اوّل در فرآيند تفکر را سهم علمي غير از منطق مي دانيد. هرچند اين مطلب ما را بي نياز از منطق نخواهد کرد، دست کم براي سنجش تفکرات ديگران.
    اما با اينکه مي توان پذيرفت که منطق شيوه ي فکر کردن را به ما ياد نمي دهد بلکه نتيجه ي تفکراتمان را مي سنجد ولي به گمانم تأثير آموخته هاي يک منطق دان برجسته (و نه هر شخصي) در تفکراتش قبل يا همزمان با فرآيند انديشه (با رويکرد پيشيني) را نمي توان به طور کلي منکر شد و اين يعني در صورت التفات و عدم غفلت او نسبت به آموخته هايش، اين مسأله حتماً کمک مي کند که او جامع تر و کم خطاتر بينديشد. نميدانم چرا اين مطلب را با ترديد بيان کرديد؟؟؟
    پاسخ

    سلام و درود. من هم منکر تاثير آن نيستم. عرضم اين است که اگر شما منطق را به نحو احسن در حد عالي ياد بگيريد و تمام قواعد آن را به کار بگيريد، باز در کار و بار انديشيدن در زندگي واقعي (چه در موضوعات روزمره و چه موضوعات علمي) شما را به جايي نمي رساند. من به شما و شايد بعضي دوستان ديگر حق مي دهم که چندان با من موافق نباشيد زيرا در کسب مهارت انديشيدن صحيح جز آنچه از منطق آموخته ايد، چيز ديگري نديده يا نخوانده ايد. ولي اگر کمي با مطالعات و شيوه هاي ديگر تفکر و کسب مهارت در آن آشنا شويد، عرايض بنده را تصديق خواهيد کرد. باز هم تکرار مي کنم بنده به هيچ وجه منکر ارزش پژوهش هاي منطقي و ضرورت آموختن آن نيستم. عرض من اين است منطق هرگز کافي نيست.البته حرف هاي ديگري هم در اين زمينه هست که من فعلا نخواسته ام آنها را عرض کنم که اگر آنها را بگويم خواهيد ديد که فاجعه خيلي عميق تر اين حرف هاست و آن وقت شايد حتي از آموختن منطق کلا نااميد شويد. (لااقل از آموختن منطق به شيو? فعلي و منابع موجود.)
    + فاطمه 

    منظورم اين بود من الکي گفتم هک. شما ضايع نکنين.
    يه استاد عليه الرحمه داشتيم ميگفت دوستم اگر ضايع شه انگار من ضايع شدم. خيلي استاد گلي بودن خدا بيامرزدشون!
    پاسخ

    آهان. اختيار دارين. خدا اموات شما رو هم بيامرزد.
    + فاطمه 
    آآآخخخخخخخ. چرا کامنتامون رو نشون نميدين؟
    من دلم براي کامنتاي خودم تنگ ميشه!
    هيشکي که محل نميذاره لااقل خودم خودم رو تحويل بگيرم:-P

    پاسخ

    سلام. ببخشيد امروز از صبح بيرون بودم تا همين الان. ببخشيد عمومي کردنشون با تاخير بود. به نظرم يه رونوشت از کامنتاتون داشته باشين يه وقت دير و دوري شد، بخونيد تا من برسم.
    + آ...دل...ه 
    بنده يکي از منطقدانان و اساتيد بزرگوار منطق هستم و الان به من برخورده

    پاسخ

    لطفا شماره حساب يا شماره کارت بدهيد تا در اسرع وقت رفع کدورت بشه.
    + فاطمه 

    سلام
    يکي از مهارت هاي بسيار جذاب و کمياب شما مقدمه چيني و قانع کردن ذهني مخاطبه. آدم حس ميکنه فکرش رو ميخونيد. يک ديد همه جانبه داريد. ماشا الله لاحول و لا قوه الا بالله . واقعا تحت تاثير قرار گرفتم. کاش اگر از دوبونو اطلاعات بيشتري داريد صفحه ويکيش رو به روز مي کرديد. مطالبش خوبه اما کامل نيست کمه.
    اين يکي مطلبتون خيلي مفيد بود هرچند دلم به حال ارسطو خان سوخت. نو که اومد به بازار شده طفلي. منم منطق رو دوس دارم اما نه ارسطوييش رو . چون به قول شما کاربردي نيست خيلي.
    راستي ضايع نکنين ديگه استاد. عيبه. شاگرد قديمي با اين موي سفيد سني ازم گذشته حالا من يه جکي گفتم شما بگذريد.

    پاسخ

    سلام و درود. ممنون از لطف شما. خاصيت معلم بودن حدس زدن ذهن طرف مقابلته. شايد بعد اين کار رو کردم الان که فرصت ندارم. ويکي نويسي هم زياد وقت مي بره. نه بحث صرف کهنه و نو بودن نيست. بحث اينه که تفکر پيشرفته تري داشته باشيم شايد يه کم تو زندگي و مباحث علمي کمتر اشتپ کنيم. ببخشيد متوجه منظورتون از جک نشدم.
    + بي نام 
    سلام
    با مقدمات حرفتون موافقم ولي به نظر من بايد گفت منطق جامع نيست نه اينکه کافي نيست! چون از ابتدا، ادعاي اين رو داره که باعث جلوگيري از خطاي در تفکر مي شه و اين جمله مطلقه پس بايد قبل و بعد از ساخت يه گزاره رو دربربگيره يعني قواعدي داشته باشه که لازم و کافي با کاربردي پيشيني و پسيني باشه نه فقط پسيني.
    پاسخ

    سلام بر شما. ممنون از نظر کارشناسي تون. اين حرفتون نياز به يه بررسي داره. الان نمي تونم داوري کنم که آيا تعبير بنده با شما در نهايت به يه چيز مي رسن يا دو دو چيز متفاوت اند و... من تو اين بحث زياد دغذغه ي تئوريک ندارم. اگر اين نوشته باعث بشه که انگيزه ي توجه به رويکرد متفاوت به فکر و انديشيدن در خواننده ايجاد بشه برام کافيه.
     <      1   2