• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : خوشگل بودن يا نبودن مسئله اين است؟ (2)
  • نظرات : 4 خصوصي ، 43 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3      >
     
    + ذره بين 
    اين دليل ميشه که همون تعداد کم، براي کارهاي مطالعاتيشون هميشه با مشکل روبرو باشن؟ زماني رو که به زحمت يه جوري پيدا ميکنن و اختصاص ميدن به اين کار، براشون تهش بي فايده باشه؟
    اين تازه مربوط به مطالعه کردنه که کار اجتماعي اي هم نيست. براي بقيه امورات که واقعا گاهي (مخصوصا خانم هاي متعهد و با ايمان) با مشکل مواجهند. اون جمله اي که در قسمت بعدي اين پست انتخابش کردم و رنگيش کردم تو کامنتم، چرايي همين حرف منه.
    پاسخ

    بله قبول دارم. در نکته ي تازه اي که به متن اضافه کردم به اين مسئله اشاره کردم.
    + ذره بين 
    سلام
    حالا ربط اين موضوع رو با محدود بودن استفاده خانما از کتابخونه فهميدم يه جورايي!
    خانما آرايشگاه و بوتيک براشون حکم کتابخونه رو داره با اين وصف!

    پاسخ

    آفرين خوشم ياد آدم مييگه ف تا فرحزاد تقاطع بزرگراه يادگار امام رو مي ري و بر مي گردي. بهتره اين طوري بگيم که تعداد خانم هايي که حقيقتا به کتابخانه نياز دارند کمتر از آقايون است.
    + مرسي 

    سلام پس يعني آقايون نازيبا و با تدبير فراواني بيشتري دارند؟
    پاسخ

    بهتر است اين طور بگوييم در شرايط مساوي به طور متوسط فراواني زيبارويان در زنان بيشتر و فراواني باتدبيرها در مردان بيشتر است.
    آخ جون
    من از قيافه م نتيجه گرفتم که خيلي عاقلم
    و از عقلم نتيجه گرفتم که خيلي زيبام


    پاسخ

    چه جالب! از شوخي گذشته (البته شايدم جدي گفتين) همان طور که توي مقدمات تعريف عرض کردم اين قاعده استثنائاتي هم دارد. يعني ما با چهار دسته خانم رو به رو هستيم: زيبا و با تدبير (عاقل)، زيبا و بي‌تدبير (داراي فراواني بيشتر)، نازيبا و باتدبير، نازيبا و بي‌تدبير.
    + ذره بين 
    اينکه ميگيد روايت فقط داره توصيف ميکنه، يعني وجه شرعي بودن يا نبودن اين عمل رو هم در صدد بيانش نيست؟
    اگه هست، معنيش اينه که خانم ها اجازه دارن از زيباييشون در موقعيت هاي مختلف استفاده ابزاري کنن؟خارج از محيط خانواده؟
    پاسخ

    منظور من همينه. عرض من اينه که اين روايت مي فرمايد "هست" نه "بايد". ببينيد ما در اين جا سه حالت داريم که بايد ديد روايت دلالت بر کدام يک از آنها دارد. 1. کارهاي زن با زيباييش پيش "مي رود". 2. زن با زيباييش کارهايش را پيش "مي برد". 3. زن "بايد" با زيبايي اش کارهايش را پيش ببرد. 1 و 2 توصيفي هستند و 3 تجويزي. روايت شامل 1و2 مي شود ولي شامل 3 نمي شود. 1 حالتي را بيان مي کند که زيبايي زن بدون اين که او بداند يا بخواهد باعث مي شود کارهايش پيش بروند. (مثال خبرنگار که در کامنت قبلي زدم) 2 حالتي را بيان مي کند که زن آگاهانه از اين امکانش استفاده مي کند. فرض کنيد خبرنگار زني که وقتي با مقاومت مصاحبه شونده روبرو مي شود سعي کند با عشوه و دلبري و بيشتر در معرض ديد قراردادن زيبايي هايش او را فريفته ي خود و وادار به مصاحبه بکند. آن وقت درباره ي اين حالت دوم هست که اين سوالا اخلاقي يا فقهي پيش مي آيد که جايز است يا خير؟ که البته پاسخ اين سوال از اين روايت پيدا نمي شود.
    + ذره بين 
    سلام
    اين تفسير جديد از روايت، به نوعي مذمت زنه. پيش بردن کارها با زيبايي رو هيچ منطقي نميپسنده.
    مگه اينکه بگيم که همه اينها رو زن از طريق ازدواج به دست مياره که بازم از لوازم اين معنا همونه که عقل معاش و عقل نظري در زن ضعيفتر از مرده و يا اينکه حداقل زن ازش استفاده نميکنه.
    پاسخ

    سلام. من که چنين برداشت و حس منفي اي نسبت به زنان از اين روايت پيدا نکردم. معناي توصيفي بودن اين جمله اين است که دارد واقعيت موجود را بيان مي کند بي آنکه آن را ارزشگذاري کند. اين که اين واقعيت خوب است يا بد، مفيد است يا مضر نيازمند بحث و ادله ي ديگري است. همچنين از اين روايت با اين تفسير نمي توان برداشت کرد که عقل ابزاري (که همان طور که عرض شد با عقل عملي متفاوت است) در زن ضعيف تر است. البته شايد واقعا هم همين طور باشد ولي اين روايت دلالتي بر آن ندارد بلکه چنين وضعيتي با مفاد اين روايت سازگار است که بگوييم زن از نظر عقل ابزاري هم با مرد همرتبه است اما با داشتن زيبايي، کمتر از مرد به استفاده از آن عقل نياز پيدا مي کند. (يعني همان چيزي که شما به درستي در بخش پاياني فرمايشتون بهش اشاره فرمودين.) مثالي عرض مي کنم که مدتي پيش در رسانه ها هم منعکس شد و آن اينکه بعضي از مسئولان مصاحبت خبرنگارهاي خانم را راحت تر مي پذيرند تا آقا را. حالا ما کاري به طرف مقابل يعني مصاحبه شونده نداريم که کارش خوب است يا بد؟ بحث ما درباره ي خانم است. خب زيباتر است، مصاحبه شونده هم رغبت بيشتري براي گفتگو با او دارد آيا اين مذمت آن خانم است؟ آيا آن خانم کار بدي کرده؟ تقصير اوست که خوشگل تر از همکار مردش است؟ ولي همکار بيجاره ي مردش بايد کلي اصرار کند، کانال پيدا کند، زبان بريزد شايد حتي تهديد کند تا طرف را حاضر به مصاحبه کند.(اين هم يک Case Study)
    + مرسي 

    اصلا من نبايد از شما تعريف کنم.شما مدام چپکي هستيد. همون به که بگم من موافق نيستم اين ديگه چه تفسيريه!
    پاسخ

    شوخي کردم بابا. ممنون از لطف هميشگي شما به مطالب ناقابل ما. جدي مي گم.
    + مرسي 


    سلام

    خيلي عالي مقدمه چيني و نتيجه گيري کرديد. بسيار بديع بود

    پاسخ

    سلام. ممنون. حالا اگه نظر شما هم همين نبود. مي گفتين: ببخشيد هان ولي تفسيرتون خيلي ناز نيست. به دلم نچسبيد!
    + مرسي 

    إهم إهم. امضا ميدم...ههههه. بي خي خي.قابل نداره فقط ميشه...
    + مرسي 

    بفرماييد:"عقل در زنان، زيبايي و جمال آنها است، ولي در مردان عقلشان زيبايي آنها است." اين جمله من رو گمراه کرد يعني همون ترجمه حديث. فکرکردم همونيه که من گفتم.استاد خان به خاطر يه جمله آدم رو به چه کارايي وادار ميکنيد. اصلا گشتم نبود نگرديد نيست. شما نظر خودتون رو بگيد خب توضيح بديد.من منتظر نظر شمام
    پاسخ

    سلام. ببخشيد شما رو به زحمت انداختم با اين سن و سال .واقعا لطف کردين. ولي خداييش يک صفحه بحث منو تو يه جمله خلاصه کردين. مرسي. قابل توجه اونايي که هي مي گن بهشون اميدي هست؟!
    + ذره بين 
    سلام من داشتم با اجازتون يه جمع بندي ميکردم اين لينکها رو که يه کاري پيش اومد ناقص موند
    ولي نظر خودم که قبل خوندن لينکا به ذهنم رسيد اين بود که خانم ها از طريق لطافت روحي و احساس پاکشون به کمال ميرسن. و آقايون از طريق عقلشون.(ميشه شبيه همون معنايي که عقل عملي رو مراد ميدونه در اين روايت که آقاي جوادي بيان کردن)
    + مرسي 


    سلام

    واقعا!؟ آخ اگر ميدونستم حدس نميزدم. معذرت.

    ببخشيد استاد خودِ خوندشون رو با زور خوندم حالا يا بود يا نبود گفتم فکر ميکنم شايدم خيال کردم. بحثاشون وحشتناک تکراري بود دسته بندي عقل و... خيلي کسالت آور. اگر براتون مهمه بگيد برم دوباره بخونم؟

    پاسخ

    سلام. اگه مهم نبود که مزاحمتون نمي شدم با اين حالتون.
    + مرسي 


    سلام. خوبين؟ بر وبچ اين وري ها اون وري ها بالايي ها پاييني ها خوبن؟ رفقا دوستان ؟ نگران بي نام خان شدم. يوهو رفت. ازش خبري نيست...

    خب من ميگم که زن ها با زيباييشون کاراشون رو پيش ميبرن. مرد ها هم وقتي خرد بخرج ميدن اون وقته که زيبا جلوه ميکنن. البته فکرکنم توي لينک دومي يکي شبيه اين رو گفته بود. ببخشيد ها فکرکنم خودتون جمع بندي کنيد بهتره چون شما بيشتر از بقيه دوستان تو باغيد.

    پاسخ

    سلام. مرسي. آفرين زدين تو خال. اين همون معناييه که من مي خواستم بگم. ميشه لطف کنيد اون جمله يا جملاتي که فرمودين تو لينک دومي هست که اين معنا توشه برام مشخصشون کنين.
    + مرسي 


    سلام

    اول بگم لينک اول خيلي طولاني و ... بود حوصلم سررفت. لينک دوم خوب بود. ثانيا خودم نظري ندارم . ثالثا مرسي و هم چنان منتظر نتيجه گيري.

    پاسخ

    سلام. خسته نباشيد. اين قدر به خودتون فشار نياريد. گناه داريد.
    + بي نام 
    سلام ذره بين
    ممنون براي گل ولي من تا وقتي گشنه ام نشده همگي در امن و امانيد. خيلي نااميد نباشيد. هنوز مونده تا افطار.
       1   2   3      >