• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : آيا باهوش ها کمتر خطا مي کنند؟ (7)
  • نظرات : 0 خصوصي ، 8 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + بي نام 
    سلام
    .
    .
    .
    مي دونيد چيه؟ هي ميام بخونمش ولي طولانيه خسته مي شم . مي ره واسه دفعه بعد. خوندمش خبرتون مي کنم ولي خوب تيترهاش خوبه منم که پيش زمينه دارم برا بحث! مشکل حله، موافقيد؟
    پاسخ

    سلام. ببخشيد. آخه بعضي دوستان مي فرمايند اين قدر کش نده. زود بگو خلاصمون کن. تازه بريد خدا رو شکر کنيد چون مي خواستم پست بعدي رو هم روي همين بذارم!
    + مرواريد 
    سلام آقاي دکتر
    ممنون از روحيه انتقادپذيرتون. البته ميدانيم انتقادپذير بودن ربطي به وارد دانستن انتقاد ندارد.

    اين مطلبتان خيلييييي خوب بود. ممنون
    در مورد شتابزدگي ما در رسيدن به اطمينان خاطر ، اين موضوع حتي در ادراکات ساده بصري ما نيز نمود دارد. به عنوان مثال اگر توپي در زمينه اي خنثي درحال باد شدن باشد ما با توجه به تجاربي که از قبل داشته ايم آن را توپي ميبينيم که در حال نزديک شدن به ماست.
    و مسلما افراد باهوش خيلي سريعتر وقايع را به باورهاي قبليشان ربط ميدهند.
    اما درباره تعريف راسل از فلسفه : اين تعريف با تعريف شما سازگار نيست. راسل فلسفه را وسيله اي مي داند که به انسان کمک ميکند بدون يقين و بدون فلج شدن از شک زندگي کند. اما شما فرموده ايد فلسفه به ما مهارتي مي اموزد که از شک بگذريم و به يقين برسيم!
    درست متوجه شده ام؟
    و يه سوال ديگه: چقدر ميتوانيم روي پل شک بمانيم؟ از کجا بفهميم که ديگر کافي است؟ اگر باز هم نتوانستيم به يقيني برسيم آن وقت بهتر نيست به باورهاي قبلي خودمان رجوع کنيم؟ يا به نظرتان بهتر است باورهايي جديد را بپذيريم-باورهايي که حتي آنقدر يقين نداريم که بهتر از باورهاي قبليمان باشند؟
    پاسخ

    سلام. خوبين؟ ممنون. چه نکته ي دقيقي. انتقاداتي را که فرمودين بعضي را وارد مي دانستم و بعضي را مطمئن نبودم که واردند يا نه؟ (و مي دونين که من مي تونم تو شک زدنگي کنم بدون اين که فلج بشم!) خوشحالم که خوشتون اومد. مثالتون تازه و جالب بود. بنده نکته ي راسل را در ارتباط با "سر کردن در شک" مطرح کرده ام. اينکه آدم طاقت داشته باشد که شکش نسبت به مسئله اي را تحمل کند و تن به يقين زودرس که (با اجازه از فرهنگستان زبان فارسي اسمش را مي گذارم يقين مشکوک!) ندهد. درباره چند سوال پاياني که بسيار تامل برانگيز هستند و نيازمند تفکر بيشتر اعتقاد الانم را عرش مي کنم:1. تا هر چقدر که لازم باشد. 2. وقتي به اعتقاد (قطعي يا لااقل ظني) تازه اي رسيديم 3. چرا بهتر است بر اعتقادات سابق بمانيم و البته يک احتمال کوچولو هم بدهيم که اعتقاد فعلي من نادرست باشد تا به خودمان فرصت بدهيم ديدگاه هاي ديگر را نيز بررسي کنيم و در نهايت يا آنها را بپذيريم يا رد کنيم. راستي اين دکتر خطاب کردن يک کارشناس ارشد داره نگرانم مي کنه. چون اصلا طاقت استيضاح را ندارم!
    سلام عزييييييييييييييزم
    اينو نوشتم که حال اون راننده اي که 40 تا مسافر خواب رفته رو ميبرد نداشته باشي
    با کمل افتخارميگم هنوز نظري از ذهن مبارکم تراوش(بخوانيد ترشح) نکرده والا فورا مکتوب(بخوانيد قلمي) خواهم کرد
    پاسخ

    سلام جيگرم. مخلصم. شما نياز به نظر دادن نداريد همين که حضور سبز پر رنگتان را احساس کنم براي هفت پشتم کافيه!
    + مرسي 

    احيانا ميشه من برم وقتي سورپرايزتون رو زديد بيام؟!
    پاسخ

    گفتش مي ريم يه چرخي مي زنيم بر مي گرديم.
    + مرسي 

    استاد توروخدا! هنوز چندتا ديگه مونده!؟ به جون خودم کباب شديم که!
    پاسخ

    نمي دونم شايد دو يا سه پست ديگه. ولي بعدش يه سورپرايز دارم واسه دوستان تو وبلاگ.
    + مرسي 


    سلام استاد

    بايد بگم دارم به خودم بدجور!ميخورانم که حرفتون برام اثبات بشه گويا شايد حالا!

    پاسخ

    سلام. خوبين؟ چند نکته ي ديگر هم باقي مانده که آنها را عرض کنم ديگر کار تمام است يعني محال است بتوانيد مقاومت کنيد! (تکنيک لج درآري آسان!)
    سلام عليکم
    حالا آيا شما هم کمتر خطا مي کنيد ؟
    يا ما هم کمتر خطا مي کنيم ؟
    چراکه گويا آيا فقط او کمتر خطا مي کند ؟ با هوش تر را عرض مي کنم
    بگذريم ، از خطا را عرض مي کنم .
    حالا شما ؟ يا ما ؟ و يا او چه بکند ؟ يکي از دو رقم را عرض مي کنم ؟ اگر گفتيد کدام دو ؟ همانکه يکي از آن خطا است .
    و براي چه ؟ بازهم براي يکي از آن دو ؟ لابد آن ديگر از خطا ؟ بله ؟
    يا اينهم دو رقميست ؟ بله و ...
    اين دايره ميدان مطلب شما بود ، بود از ( بود و نبود ) را عرض نمي کنم .
    چي گفتم ؟ بماند ! زياد جدي نگيريد ، حالا چه عقلاني و چه رقم ديگر که الحمد لله اين يکي را غير عقلاني و مثلا احساسي نامبرده ايد نه رقم عدم عقلاني ! خب جاي شکر دارد همين هم . يا علي
    پاسخ

    سلام عليکم و رحمه الله. ببينيد عرض ما اين نيست که کي بيشتر خطا مي کند. فقط خواستيم عرض کنيم فکر نکنيد اگر کسي باهوش است، هوش او باعث مي شود که حتما کمتر در معرض خطا باشد، خير. اتفاقا از جهاتي بيش از ما آدماي معمولي در معرض خطاست (دقت بفرماييد در معرض خطا بودن غير از خطا کردن است) چون بهتر مي تواند از عقيده اش دفاع کند، وعقايد او هم (مثل ما) هميشه از راه تفکر منطقي به دست نيامده اند بلکه ممکن است منشاء عاطفي داشته باشند که در اين صورت ممکن است درست باشند يا غلط. حق نگهدارتان.
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ شنبه 31 فروردين 92 نوشته (آيا باهوش ها کمتر خطا مي کنند؟ ) شما به فهرست نوشته هاي برگزيده در مجله پارسي نامه افزوده شده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
    پاسخ

    سلام و ارادت. ممنون بابت حالي که به وبلاگ ما دادين.