• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : آيا ازدواج مقبره ي عشق است؟ (1)
  • نظرات : 0 خصوصي ، 5 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + بي نام 
    سلام مجدد
    چه جالب! اين همه نوشتم يه خط هم جواب نداديد؟!!
    پاسخ

    سلام سجدد. اين دفعه اول عموميش کردم بعد شروع به جواب دادن کردم. ببخشيد.
    + بي نام 
    سلام
    طاعات قبول و شهادت حضرت امير عليه السلام تسليت
    به نظرم واژه هايي مثل عشق و هوس و محبت و امثالهم گاهي جاي همديگر رو در اذهان خوب !!!مي گيرند و باعث اشتباه مي شوند.
    اون هوسي که با نگاه شروع ميشه و با ازدواج خاموش مي شه اصلا عشق نيست. عشق احساسي است فراتر از خواستن هاي مادي که صفات انساني رو به دنبال مياره مثل ايثار و گذشت و... گاهي در برخي عشق ها هوس و اطفاي غريزه جنسي هست و گاهي نيست. مفهوم عشق وسيع تر از رابطه زن و مرد به عنوان زن و شوهر هست مثل عشق خواهر وبرادر يا مادر و فرزند يا حب به وطن و ...چطور وقتي معشوق هنوز همان طور که بود هست و هيچي عوض نشده عشق تغيير کنه؟ اين نشون مي ده که ملاک ازدواج چيزي مدت دار بوده، مدتش هم که سر اومد پس علاقه شديد که بايد بهش گفت هوس هم کم ميشه! وگرنه مودتي که خدا خودش وعده داده در چارچوب مديريت صحيح نبايد کم بشه.
    قضيه وام ها هم بيشتر برمي گرده به تنوع طلبي و تغيير سبک زندگي ايراني ما که بدون خيلي از وسائل آرامش نمي تونيم زندگي کنيم! با اين همه زن هاي مرد و مردهاي مردتر زياد پيدا مي شوند که از اين چيزها نترسند شاهدش اين همه زوج هاي جوان!
    با اين حساب شيرين و فرهاد که هيچ ليلي ومجنون و بقيه دست اندرکاران هم بودند مي شد يه کاري اش کرد. منظومه هاي ما فقط به يک بعد زندگي و عشق پرداختند! ( آيکون قيافه فيلسوفانه و نظر پردازانه)
    التماس دعا در اين ايام
    پاسخ

    سلام. خوبين؟ طاعات و عبادات شما هم مقبول درگاه حق. نکته‌هاي جالب و قابل تاملي را مطرح فرمودين ممنون. چند نکته هم بنده به نظرم مي‌رسد که عرض مي‌کنم. بله از مشکلاتي که در اين بحث وجود دارد در هم آميختگي معناي بعضي واژه‌ها در سطح عموم و تفاوت ديدگاه در تعريف و دامنه ي هر يک از اين‌ها در بين صاحبنظران است؛ مثلا اين که دوست داشتن با عشق‌ورزيدن يا به قول انگليسي‌ها like و love دو چيز کاملا مستقل از همديگرند يا يکي از آنها شدت يافته ي ديگري است؟ آيا بر پيوند عاطفي بين برادر و خواهر و والدين با فرزندان و بر عکس مي‌شود نام عشق گذاشت؟ آيا هر پيوند قلبي که با يک نگاه شروع شود، هوس است و داراي سويه ي جنسي و فيزيولوژيکي؟ يا مي‌تواند فاقد اين سويه باشد يا لااقل اين سويه در آن کم اهميت باشد؟ درباره ي هر يک از اين سوالات بحث‌هاي جدي و عميقي به لحاظ فلسفي، روان‌شناختي، تاريخي و... وجود دارد. بگذريم. در اين بحثي که بنده مطرح کرده‌ام مي‌بينيد که هنوز درباره ي عامل غريزه و شهوت سخني نگفته‌ام يعني فرض مسئله ي ما در جايي است که مسائل رواني و عاطفي عشق براي عاشق اهميت دارد البته نه اين که آن دو مورد در اينجا وجود ندارد؛ بلکه فعلا در تحليل خود، کاري به آن نداريم.پس صورت مسئله اين است که کسي عاشق کسي شده و عامل غريزه هم در اولويت او نيست، در اين صورت آيا اين حرف درست است که ازدواج مقبره ي عشق است؟ اگر اين طوري هست علتش چيست؟ البته شايد شما بفرماييد تنها در صورتي اين حرف درست است که منشاء آن دلبستگي، هوس و شهوت بوده و گرنه عشقش حتي پس از ازدواج هم زنده مي‌ماند. خب اين هم ديدگاهي است ولي طبق نظر دکتر آلندي ازدواج مي‌تواند مقبره ي عشق باشد (حتي وقتي که منشاء دلبستگي، غريزه نيست و مي‌تواند نباشد. نکته ي ديگر اين که آيا به نظر شما براي اين که نظرگاه ما درباره ي چيزي تغيير کند، خود آن شئ نيز بايد تغيير کند. آيا براي شما پيش نيامده که کالايي را از بازار بخريد ولي به محض رسيدن به خانه پشيمان شويد؟ در حالي که هيچ تغييري در خود آن جنس به وجود نيامده. در پايان مسئله ي مديريت عشق را مطرح کردين که مسئله ي مهمي است و در واقع با اين نکته خود حضرتعالي هم پذيرفتيد که گاهي سوء مديريت مي‌تواند رابطه‌اي را که حتي خود شما عشق مي‌دانيد دستخوش تغيير کند. باز هم ممنون از اين که وقت گذاشتين و نظر دادين. موفق باشيد.
    + setare 

    بنابر اين نتيجه ميگيريم مراحل اداري اونقدرام بد نيست...

    پاسخ

    آفرين. اگه اين مراحل نبود كه ما الان منظومه ي عاشقانه نداشتيم.
    با عرض سلام
    طاعات و عبادات قبول
    به نظر شصخ بنده هم اگه الان مجنون بودن و مي خواست ازدواج کنه چه با وام ازدواج و چه اينکه قبلش پس انداز داشته باشه فرقي نمي کرد آخرش فرهاد مجبور بود سر به کوه و بيابون بذاره برود همون کوهها رو خراب کنه ؛ چون توي اين گروني حتي اگه کلي پس انداز داشته باشه بازم کمه خرج ومخارج ازدواج سرسام اوره .حتما ليلي هم مهريه سنگسن مي خواست بعد هم به اجرا ميذاشت و اينکه خرج هاي انچناني رو دست مجنون ميذاشت . اينطور نيست ؟
    پاسخ

    سلام و عرض ادب. عبادات و طاعات شما هم مقبول درگاه حق. تازه سربازي رو نگفتين و اين كه ليلي و شيرين مي خوان درسشون رو ادامه بدن.
    + mersi 


    سلام استاد طاعاتتون قبول وتبريک بابت پيروزيهاي تيم المپيک...

    فيلم نقاب که..........بماند!

    اگر وام نميگرفتن و وضعشون توپ بود چي؟! نظر شصخ شما چي بيد؟!ههه...

    {نميفهمم بعد از ازدواج که عشق و علاقه و ...به همسر روز به روز بيشتر ميشه چرا همچين ديدگاهي رايج شده؟! به طوري که من از آقاي دهنويم شنيدم . اصلا مگه عشق ...}

    بي خي خي .التماس دعا در اين شب هاي عزيز وتسليت بخاطر ايام سوگواري مولاعلي عليه السلام

    پاسخ

    سلام. خوبين؟ طاعات و عبادات قبول. اينم حرفيه. بهش فكر نكرده بودم. يعني شما مي گين ميشه بدون وام هم ازدواج كرد!؟ عرض منم همينه چرا اين تفكر وجود داره و چقدر واقعيت داره يا اصلا نداره؟ ممنون. منم تسليت مي گم محتاج دعا هستم و دعاگوي همه ي دوستان.