• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : دختران بى شوهر و بحران ناشى از محروميت
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ذره بين 
    راستي استاد، اين بحث شما بررسي يه شبهه رو کم داره که اتفاقا زياد هم بهش پرداخته نشده.
    وقتي چند همسري حکم خدا است و بنا به فرموده اميرالمومنين غيرت زن مساوي کفره، بايد در اين چارچوب به داستان ساره (س) و هاجر(س) پررداخته بشه و تفسير درست اون مطرح بشه.
    خانمي که محدث و هم کلام ملائکه است و مژده اعجاز الهي در فرزند دار شدن، به او ميرسه، شانش خيلي بالاتر از رواياتيه که ما نقل ميکنيم...
    پاسخ

    سلام. حالا يکيشم شما جواب بدين بد نيست.
    + باران 
    سلام با اينکه دوستان گفتند ولي مشکل جامعه ي ما فعلا عدم تعدد زوجات نيست بلکه کم بودن تعداد مردان متعهد و سالم از نظر اخلاقي و ديني و رواني و... مشکل امروز ماست .
    در مورد تعدد زوجات هم بايد خدمت جناب استاد عرض کنم استاد عزيز اسلام يک نظام و مجموعه است که بايد همه ي آن نظام پياده شود تا راهگشا و مفيد واقع شود اگر تعدد زوجات بر مبنا و شرايط خودش اجرا نشود نه تنها مشکل گشا نيست بلکه مشکل زاست و زندگي همسر و احيانا فرزندان زندگي اول را هم تحت تاثير قرار مي دهد علاوه بر اينکه تعدد زوجات در کنار احکام ديگر اسلامي مثل حيا و عفاف ، حجاب و نظام مالي زن در زندگي مشترک، مسايل اخلاقي و... مي تواند مفيد باشد نه در جامعه ما که بي حيايي زياد است و عشوه هاست که مردان را به سمت صيغه و چند همسري و شايد گناه مي کشاند يعني همان که از آن تعبير به خيانت مي شود. در اين دوره زمانه اکثر مردان نه محض رضاي خالق و کمک به مخلوق بلکه براي هوا و هوس خويشتن اين کار را ميکنند و زن جوانتر و شاداب تر از همسر اول خود ميگيرند امروزه که با وسعت جاذبه هاي بصري هنوز نو نيامده کهنه دل آزار مي شود و تقوا گمشده ي عصر ماست شايد تعدد زوجات بدون قيد و شرط مخرب باشد.
    پاسخ

    سلام و عرض ارادت. چند سوال: 1. به نظر شما از علت هاي كم بودن تعداد مردان متعهد وسالم چيست؟ (ر.ك: قصه ي گل و پيل) 2. منظورتون از مبنا و شرايط چيست؟ مبنا و شرايط شرع يا مبنا و شرايطي كه به سليقه ي خودمان گذاشته ايم؟ 3. از علت هاي زياد بودن بي حيايي ها وعشوه ها در جامعه چيست؟ (ر.ك: قصه ي گل و پيل) 4. اين كه جامعه ي ما مردي را كه زني ديگر مي گيرد؛ به عقد موقت يا زن دائم (حتي با رعايت همه ي موازين شرعي) خائن مي داند، بر اساس كدام مبناي شرعي است؟ (با ذكر مثال توضيح دهيد. 2 نمره) 5. در كدام رساله عملي نوشته شده كه شرط صحت عقد قصد قربت است (به قول شما رضاي خالق و كمك به مخلوق)؟‏ 6. در كجاي شرع داريم كه اگر مرد همسرداري زن جوان و خوشگلي را ديد و از او خوشش آمد (به قول شما هوس كرد) حتي با رعايت تمام قيود شرعي نمي تواند با او ازدواج كند؟ مي خواهم عرض كنم كه ببينيد ديدگاه هاي متدينان ما هم با دين خدا چقدر فاصله دارد! لذا تعجبي ندارد كه اگر وقتي امام عصر (ع) ظهور كردند و احكام تعطيل شده ي خدا را ارائه فرمودند، بعضي بگويند اين كه ديدن جديد آورده.
    + بي نام 
    سلام
    اصل بحث صحيحه چون هر چيزي که از طرف خداوند مشروعيت پيدا مي کنه بي حکمت نيست!
    ولي حالا دو سوال:
    شما به عنوان يه ديندار حاضريد خواهر يا دخترتون زن دوم يا سوم کسي بشه و بالتبع از محبت کمي برخوردار بشه؟ حتي اگر شما بپذيريد خيلي ها در عمل کم ميارند پس تبليغ بي خود چرا؟( جسارت نشه خدمتتون يه طور آسيب شناسي برا دينداري امثال ما بود)
    دوم اين همه مجرد که مي بينيد به خاطر کمبود جنس مقابل مجرد نموندند که راه حل تعدد زوجات رو مطرح بفرماييد. رد کردن ها و شرايط به حق يا ناحق مساله رو بحراني نشون مي ده وگرنه هر چيزي زوج آفريده شده و حتما جفتي خواهد داشت ضمن اينکه بنابر آمارها تعداد زنان بيش از مردان نيست!!!
    حالا يه نکته: فکر مي کنم اگر بحث ها به موقع طرح نشه سوالاتي شبيه سوال جناب مرتضي پيش مياد که اگر پيش بريم ميشه يه شبهه عليه حکم مشروع تعدد زوجات! لطفا به سوالشون پاسخ علمي بديد.

    نهايتا يه تشکر: از اينکه دغدغه اجتماع و دين و جوانان رو داريد.
    آخر آخرش: خفه شدم اين بار خيلي رسمي نوشتم هووووووو
    پاسخ

    سلام و اردات. خوبين؟ ممنون از شما و نظراتتون. 1. به نظر شما اين که من بپذيرم يا نپذيرم دليل درستي يا نادرستي يک انديشه است؟ بنده مسئله را با نگاه جامعه شناختي بهش نگاه کردم نه روان شناختي.2. من که نگفتم هر کس از راه برسد بيايد يا برود زن دوم بگيرد.3. هر کاري شرايطي دارد از جمله تعدد زوجات. به قول سعدي يا پول خوبي داشته باشي يا سياست خوبي يا اخلاق خوبي.4. عرض من اين است که اگر به لحاظ فکري با اين مسئله با رعايت شرايط شرعي و عقلي‌اش، مشکل داشته باشيم و نتوانيم با آن کنار بياييم در ديندار بودن خود شک کنيم و به قول شهيد مطهري اگر منعي ايجاد کنيم خائن هستيم بي تعارف.5. بحث بين انتخاب بين بد و بدتر است که علامت عقل است.6. دربار? سوال دوستمان هم چشم به زبان علمي عرض مي کنم؛ مي شود: انرژي (E) برابر است با جرم (m) ضربدر سرعت نور به توان دو. اين يعني فعلا مشکل جامع? ما آن چيزي نيست که فرض فرموده اند اگر به پل رسيديم آن وقت از آن رد مي شويم. يا به قول خودمان چو فردا شود فکر فردا کنيم. بگذار فعلا مشکلات امروزمان را حل کنيم.7. لطفا منبع آمارتان را بفرماييد.8. پاسخ کم‌‌تر شدن محبت را هم لطفا همون بخش تعدد زوجات توي کتاب شهيد مطهري رو يه نگاه بيندازين دقيقا اين مسئله رو تحليل کرده. توضيحي بيشتر از اون ندارم.9. مشکل ما فقط دختران باکره که نيست. تکليف دختراي به قول عرف ما ترشيده و زنان جوان خودسرپرست که معمولا با تفکرات قرون وسطايي ما، براي جوان ايراني مرغوبيتي ندارند چه؟ اينها بايد بروند بميرند؟10. حالا که پسران ما به هر دليلي؛ حالا يا عرضه ندارند بعضياشون يا هزار تا مشکل سر راهشون مي‌ذارن خانواده هاشون و... و ظاهرا قرار نيست چيزي تغيير کنه تکليف اين ها چيست؟ چرا اگر مردي که شرايطش را دارد و دختر/ زن هم راضي است و زن اول هم راضي است و اصلا خودش پيدا کرده، بعد از ازدواج بايد برادر زن ها بيايند با او دعوا کنند و دوستان و آشنايان با او سر سنگين بشوند و طوري رفتار کنند انگار جذامي است و بعد از آن همه اولين چيزي که در مجالسشان به هم مي‌گويند خبر ازدواج دوم او طعنه و کنايه به او باشد. (اين ماجرا واقعي است و اگر لازم بود بياييد با او صحبت کنيد. نه اشتباه نكن. خودم نيستم. بعضي رفقا كه يواشكي وبلاگمو مي خونن مي شناسنش). واقعا فکر مي‌کنيد بيشتر ما مسلمان به دين محمديم (ص) من شک دارم. بيشتر ما کاريکاتوري از اسلام در حد تمايلاتمان و مقبولاتمان را به عنوان دين خودمان داريم. قبول نداريد دعاي عهد بخوان که مي‌خواني: و مجددا لما عطل من احکام کتابک.شقشقيه هدرت. ببخشيد.
    + مرتضي 

    و اگر عدد مردان نيازمند بر زنان نيازمند فزوني داشته باشد چطور؟ آن وقت چه تحليلي ارائه کرده اند؟ لابد هيچ اشکالي به وجود نخواهد آمد و بهشت برين خواهد شد!
    پاسخ

    اون وقت مي ريم تو كار واردات از چين. آخه يه ضرب المثل چيني مي گه: تا وقتي به پل نرسيده اي ازش عبور نكن.