• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : بوسه در نماز!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + بي نام 

    سلام

    اولا هرچه قدر لفت بدين نوشتن مطالب جديدتون رو نظرات من رو بيشتر پاي نوشته هاي قبليتون ميبينيد!!!!!!خود دانيد!!اونم مطالبي که قبلا تصميم به نظر دادن در موردشون نداشتم!!!

    ديما( البته به قول خودتون)در مورد اين نوشته چند نکته به ذهنم رسيدکه از آخر اون ها رو مينويسم:آخرندش دخترتون ماشاالله از شما زرنگ تره چون خوب لحظه اي گيرتون انداخته! يکي مونده به آخرندش
    تقليد از کودکي در وجود ما هست اگر کنترل نشه بد ميره و اگر در مسير حقيقيش بره زيبايي ها رو راحت پيدا ميکنه! وسطندش زيباترين لحظه ي زندگي آدم نمازه حتي نمازي که سعي کمي در زيبايي ظاهر و باطنش ميشه و اين زيبايي براي روح بي آلايش ديدني تر هست!اولندش بوسه گاه ملائک بوسيدن داره،خدا نصيب کنه همه محل طواف ملائک باشيم! مقدمتندش خدا زهراتون رو براتون حفظ کنه،دختر شيرين زبونيه !

    پاسخ

    سلام. ممنون از لطفتون. از نظرات شما كه خوشحال مي شوم. ولي گاهي گاهي مطلب قابل عرضي ندارم و گاهي هم مطلبم رو مي فرستم براي بعضي نشرياتي كه ازم چيز مي خوان. اينه كه گاهي به روز كردن طول مي كشه. به هر حال ببخشيد.

    سلام؛

    از همراهي با شما در نشر معارف مکتب اهل بيت (عليهم السلام) خرسنديم.

    اما به نظر شما چه برنامه‌اي را براي رشد متوازن و هماهنگ تمام ابعاد شخصيت انساني مي‌توان در پيش گرفت؟

    جواب:

    روشهاي رشد هماهنگ:

    ا. سرمشق ونمونه عملي: اسلام بهترين سرمشق يعني انسان كامل را الگوي ما قرار داده، كلام، رفتار و سكوت معصوم مي‌تواند معيار خوبي در كارها و حركات و سكناتمان باشد. بعد از معصوم ـ عليهم السلام ـ ما در هر عصر علماء والا مقامي داشته‌ايم كه به معصوم نزديك بوده‌اند و به خاطر مبارزة با نفس و تزكيه آن قابليت الگو بودن را براي ما در تمام ابعاد شخصيتي دارا مي‌باشند. نمونه بارز آن حضرت امام خميني (قدس سره) است.

    2. پند و اندرز، قرآن، كلمات معصوم، ادعيه پر است از مفاهيم خيرخواهانه و انسان‌ساز.

    3. كيفر و پاداش: دو نظام روان شناسانه تعليم و تربيتي هستند (تشويق و تنبيه).

    4. داستان، امثال، تاريخ گذشتگان: قرآن و معصوم با توجه دادن به آنها سير انحرافي برخي از ظالمين و مشركين و منحرفين را به ما گوشزد مي‌كنند مثل پول‌پرستي ودنياخواهي قارون و... .

    5. امر به معروف و نهي از منكر.

    6. توبه.

    7. دعا و نيايش.

    8. تمرين و تكرار.

    9. روش محبت به گنه‌كار و مردم براي هدايت.

    10. روش ابتلاء و امتحان الهي.

    11. عادت مثبت و بعد ملكه كردن صفات خوب با تمرين پيوسته.

    12. عنايت‌هاي الهي.

    13. تربيت و توجه عوامل مؤثر در تحول شخصيت (محيط زندگي، شغلي، آموزشي) اراده، سن.

    پس رشد و توازن هماهنگ شخصيت را بايد در تن دادن به پرورش اسلامي يافت، انسان مي‌تواند در اين زمينه مطالعه كند، خود را با الگوهاي زنده و صالح تطبيق دهد. براي خود دوستاني پيدا كند كه تك بعدي رشد نكرده باشند. خود را به الگوي نيكوي كامل امام ولي عصر (عج) نزديك كند. در برنامه‌اي كتبي ابعاد شخصيت را يادداشت كند و روزانه آن را تغذيه كند و از برنامه‌ريزي زيباي مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه هر روز كار خود را رسيدگي نمايد. از جمله كارهاي مفيد در اين زمينه انس گرفتن با ادعيه است كه مثلا ما در صحيفة سجاديه رشد هماهنگ اين ابعاد را در قالب دعا مي‌بينيم و يا در خطبه متقين حضرت ـ عليه السلام ـ (خطبه همام) ترسيمي از يك انسان و شخصيت اسلامي و الهي را به ما ارائه داده‌اند. نكته مهم ديگر اين كه براي رشد هماهنگ شخصيت بايد به كل بحث، ديدي كل نگر داشت، يعني با توجه به كل مباحث انسان برنامه‌ريزي كند و ديگر اين كه همه اين مباحث فرع بر اين است كه ما انسان را موجودي با كرامت، خليفه الله، امانت‌دار الهي مي‌دانيم، موجودي كه سرشار از استعدادهاي بالقوه است و انبياء و ائمه ـ عليهم السلام ـ براي شكوفايي‌ آنها تلاش و تبليغ‌ها كرده‌اند و امكان پرورش آن را به ما گوش كرده‌اند.

    رسد آدمي به جائي كه بجز خدا نبيند ×× بنگر كه تا چه حد است مقام آدميت