• وبلاگ : كوهپايه
  • يادداشت : ياد قرآن هاي قديمي بخير!
  • نظرات : 1 خصوصي ، 7 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام دوستان.
    ميدونم خيلي دير نظر ميدم اما اتفاقي ديدمش.
    حرف استاد آتشين صدف تماما صحيحه و حرف دوستان هم کاملا صحيحه اما اينجا چند نکته هست:
    1 ) رسم الإملا و رسم المصحف دو چيز متفاوتن. رسم المصحف يعني کلمات همانطور که اولين بار نوشته شدن (زمان نزول)البته با اضافه کردن نقطه و علامات.اما رسم الإملا خطي است که اشکالات املايي رسم المصحف رو برطرف کرده. مثل نوشتن مائه و مئه (به معناي 100) يا رحمان و رحمن
    2 ) عثمان طه رسم المصحف را رعايت کرده است. اما رسم الخطهاي ايراني خير. ضمنا علامتها و حرکات در عثمان طه بسيار هدايتگر است اما در رسم الخطهاي ايراني علامتها و حرکات ناقص است.
    3 ) در رسم الخطهاي ايراني هم مصحفهاي زيبايي هست که در آخر صفحه، آيه تمام مي شود و جزءها صفحات مشخصي دارند و در کمال نظم هستند.
    4 ) تنها دليلي که از رسم الخط عثمان طه براي مسابقات استفاده مي شود کامل بودن علامات و حرکات است و لا غير. هرچند بهانه وحدت خط هم هست.
    5) من با استاد آتشين صدف موافقم اما با اين شرط که علامتها و حرکات به گونه اي قرار بگيرند که احتمال اشتباه صفر شود و براي قاري هدايتگر باشد.
    پاسخ

    ممنون از توضيحات و حمايتتون.
    + مرسي 


    منتظرم مصحف آقا.عج. بياد دستمون...

    قند تو دلم آب ميشه...

    سلام
    اين كه كي بنويسه خيلي مهمه
    من هم موافقم
    كه فرق بين دست خط حضرت علي با عمر
    ولي !!!
    اطلبوا علمو ولو بصين رو يادمون نره
    وقتي چيزي استاندار هست.
    نمي دونم توجه كردي يا نه كه اين ادم
    تونسته پايان هر صفحه اخر يك ايه قرار بده
    ولي خط نيريزي اين طور نيست!

    سلام بر برادر طلبه گل . وصف شما رو شنيدم البته از دوستان شما اميدوارم در نشر افكار ديني موفق باشي اگه نظرتون راجع به وبلاكم بديد ممنون مي شم

    طلبه اي كوچك از ديار غربت

    پاسخ

    عليک سلام.گل پسر(خواستم بگم گل آقا ولي ديدم ممکنه اشتباه بشه).ممنون از اين که دوستان حقير رو به غيبت بنده واداشتيد اونها هم که از خدا خواسته.انشائ الله به وبلاگتان سر مي زنم و اگر نظري به کله ام زد براتون مي نويسم.(به همراه شماره حساب بنده).
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    سلام
    كاش قضيرو بيشتر باز ميكرديد! مثل جاي وقفها مثل آيه نشمردن بسم الله الرحمن الرحيم...
    پاسخ

    سلام.ممنون از نظر خوبتان.دوست عزيز دربارۀ اولي يه فکرايي داشتم ولي راستش دومي به فکرم نرسيده بود.اگه وقت کردي يه خورده توضيحي بدهيد و ما رو روشن(با اشباع واو خوانده شود.رجاءاً) بفرماييد.با تشکر.يا حق.

    سلام

    همان گونه كه خواستيد نظرم را قلمي مي كنم، بدون اينكه قصد جسارت به شما را داشته باشم.
    حتما به زعم شما تمام مشكلات مسلمانان حل شده و فقط مانده خطاط قرآن كريم كه سني باشد يا شيعه؛ آن هم در اين وانفسا كه وحدت بيش از هر زمان ديگر واجب مي نمايد.
    از طرفي خط عثمان طه واقعا زيبا و استاندارد است و قياس شما (خط حضرت امير -ع- و ...) مع الفارق است.
    ضمنا بحث قرآن مجيد و قرآن كريم را بنده سال ها پيش به عنوان لطيفه شنيده بودم. لطيفه اي كه احتمالا ساخت مسلمانان نيست.
    از اين رو نمي توانم قبول كنم كه يك دانش آموخته اين همه كودن باشد.

    دعا بفرماييد.

    پاسخ

    سلام.ممنون از اين که نظر داديد.اگر دوباره متن بنده را ببينيد تاثير نظرتان را در آن مي بينيد.دوست عزيز.حقير تمام مشکلات مسلمانان را حل شده نمي دانم و اين را هم مهمترين مشکل نمي دانم ودر عين حال آنرا هم کم اهميت نمي دانم و وحدت را هم لازم مي دانم ولي گفتن حرف حق را در جمع خانوادگي شيعي مخل وحدت نمي دانم و قرآن عثمان طه را زيبا مي دانم ولي فارق ميان دو طرف تشبيه خود را نمي دانم و اين که اين لطيفه را دوست ساخته يا دشمن نمي دانم ولي اين که اين لطيفه حکايتي هر چند اغراق آميز از واقعيتي است را مي دانم.و اين که چرا اين پاسخ پر از مي دانم و نمي دانم شد را نمي دانم ولي اين که قصد جسارت ندارم را مي دانم.يا حق

    سلام عليكم.
    مسئله اي اينجا هست و اون اينكه قرآنهاي عثمان طه، انصافا از تميزترين و مرتب ترين و با حسن ترين قرآنهاي موجود هستند. تمامي صفحات پانزده خط، ابتدا و انتهاي آيات در هر صفحه هستند. يعني ابتداي صفحه با اول آيه شروع ميشه و پايان صفحه با پايان آيه. در حالي كه در قرآنهاي ايراني فكر نمي كنم نظيرشون رو داشته باشيم. استاندارد حروف حفظ شده، و كل قرآن خطش تقريبا يك نواخت هست. اما افت و خيز ذوق رو در خيلي از قرآنهاي شيعه مي بينيم. (البته اين در قرآنهاي اهل سنت هم هست، ولي عثمان طه فرق مي كنه). ضمن اينكه اگر قرآني قشنگ بود ما نبايد دورش بندازيم. عبدالباسط زيبا قرآن ميخوند، حالا چون سني بود ما نبايد نوار و سي دي هاشو گوش بديم؟!‏
    و مهمترين مسئله گسترش استفاده از قرآن عثمان طه، اينه كه در مسابقات جهاني قرآن، (و همچنين داخلي) قرآن استاندارد و مورد استفاده همين قرآن عثمان طه است. نه به خاطر اينكه بيشترين كشورهاي شركت كننده اهل تسنن هستند، چون بهتر از اين نداريم فعلا. اگه شيعه مي تونه ارائه بده، بسم الله! (من خودم ختم شيعه دو آتيشه هستما!)
    پس قرآن جديد يا قديم؟! به نظر من ربطي نداره:

    انّه لقرآن كريم... في كتاب مكنون... لا يمسه الا المطهرون... يا علي!

    پاسخ

    سلام.دوست عزيزوممنون از اين که نظرتون رو خيلي شسته رفته و تميز بيان کرديد.بنده هم با شما موافقم.قرآن رسم الخط زيبا و متوازن و حساب شده اي است و الخ. ولي سوال من اينه آيا اين رسم الخط بي عيب و اشکاله؟آياشيعه ايراني با اين همه ذوق و استعداد خداداد که همه اعتراف کردن و مي کنن نميتونه نسخه اي زيبا و وزيني ارائه بده که اشکالات اين نسخه و معايب احتمالي نسخه هاي قبلي ما رو نداشته باشه؟ابدا منظور من اين نيست که بايد اين قرآنها رو دور ريخت.استغفر الله.من ميگم براي آينده برنامه ريزي کنيم.عبدالباسط هم زيبا مي خونه خود منم گوش ميدم همون طور که کريم منصوري رو گوش ميدم.ولي خداييش وقتي آخرش بنا به توهمي که برادران ما کردن،کلمه ي علي رو نميگه،يه چيزي از دلت نميگذره.نگو نه که باور نميکنم.فدات بشم،همين مسئله ي گسترش که فرمودي و درست هم هست.درباره ي همين،من ميگم آيا تا حالا از خودمون پرسيديم که علت گسترش قرآن عثمان طه چيه؟واقعا فقط زيبايي وچيزهايست که شما هم فرموديد يا اين که نکته هاي باريکتر زمو ي ديگري هم انجا لم داده که ما يا نمي دونيم يا جدي نميگيريم.به قول کتابهاي قديمي وانگهي، آيا گسترش اين نسخه بايد تا ابد الدهر ادامه پيدا کنه؟...شما فرموديد "اگه شيعه ميتونه"ولي من ميگم شيعه حتما ميتونه و بايد بتونه، نسخه اي مبتني بر آموزه هاي اهل بيت (ع) عرضه کنه که عالمگير بشه.يا حق.